Vi har en ganska brant tomt att bygga på...och skulle behöva en ordentlig speciallösning för att få till ett bra hus. Jag tycker det är svårt att förstå (från hemsidor) hur mycket utanför "sina egna" modeller tillverkarna kan gå utan att priset blir ett helt annat.

Tips på hustillverkare som kan hjälpa till med detta till ett ok pris uppskattas mycket?
 
Vad är brant? Går det att spränga in ett suteräng eller är ni på jakt efter någor etage liknande lösning. Oftast går det ju med suteräng och om riktigt brant så kan ni gå upp till t.ex 2,70 i takhöjd inomhus i nedre våning. Den andra lösningen är ju med stödmurar för att ta emot nivåskillnader. Tror att de flesta kan hjälpa till med detta, med undantag för de hustillverkare som enbart sätter sina hus på torpargrund.
 
Tack för svar havsutsikt!
Etage är fint, så det vore en bra lösning för oss!
Det skiljer kanske 4 meter från toppen till botten av tomten ...
så inne i huset blir det kanske två meters skillnad. Jag ska göra nån liten skiss o börja kolla runt mer.
 
Jag tror att de flesta tillverkare kan erbjuda skräddarsydda lösningar för er tomt utan att det behöver bli så mycket dyrare än ett standardhus. Det som troligen kan dra iväg är väl istället kostnader för markarbeten eller sprängning etc. Ni kan väl till och med välja hus med torpargrund om ni bygger en källar/suterängvåning och ställer huset på.
 
Har tittat på Fiskarheden...eftersom det vore skjysst att spara lite pengar på att göra ganska mycket själva...men gillar inte riktigt deras design. Så skulle behöva mycket hjälp med den biten...
jag ser framför mig flera småhus som blir till ett stort på nåt sätt...har inte hittat husmodellen
 
Eftersom fiskarheden bygger i lösvirke så har ni väldigt stora möjligheter att påverka själv. Enklast är väl att försöka hitta en stil och typ av hus som ni gillar och sedan går ni vidare med bilder/skisser till olika tillverkare för att se om de kan uppfylla era krav. Jag skulle tro att fiskarheden har byggt en hel del olika hus som inte finns på deras hemsida så har ni bara en ide om vad ni vill ha så kanske de har lite olika förslag på ritningar från tidigare byggen.
 
Okkey, nu har vi iallafall tre företag som vi ska kontakta, fiskarheden, pearlhouse och Trivselhus...
fast undrar om inte trivselhus ligger i ett för högt prisläge för oss, vi får se.
har gjort den där skissen nu iallafall =)
så får se hur den tas emot...behöver hjälp med den biten!!
 
Hej Nybyggarna11,

Jag har samma utgångspunkt som ni och har pratat med 7 st husföretag som alla ska lämna prisuppgifter på en egenritad skiss. Fem av de har redan varit ute på tomten och tittat, de två sista är inbokade för tomtvandring.

Ingen av tillverkarna jag har pratat med har svårigheter att bygga huset, trots lutning (samma lutning som er tomt ungefär). Ska bli intressant att se hur mycket som skiljer offerterna åt. En representant sa att priset för att bygga specialritat sluttningshus är ca 3000 per kvadrat jämfört med deras standardmodeller. Då är hänsyn till tomtplanering mm tagen. Kanske kan vara en bra uppskattning.

Lycka till med bygget!

Mvh

Västerläge
 
Åh spännande! Jag ska återkomma med vilka vi väljer!
Har ni någon att tipsa om?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.