Undrar om någon har koll på vilka dokument för egenkontroll man ska kräva utav husleverantören vid en totalentreprenad?
 
Vid byggsamrådssammanträdet med byggnadsnämnden kommer nämnden att fastställa en kontrollplan som bl.a föreskriver vilka egenkontroller som skall göras av entreprenören. Det är sedan den kvalitetsansvarige som skall tillse att de olika egenkontrollintygen samlas in. När KA erhållit dessa tillställer han byggnadsnämnden ett intyg om detta varefter byggnadsnämnden utfärdar ett s.k. slutbevis. Därefter är ärendet avslutat för deras del.
 
Så om man som kund får ett slutbevis från byggnadsnämnden så har man ett godkänt hus som man kan sälja vidare med gott samvete enligt de myndighetskrav som finns?
 
Ja, det är riktigt uppfattat.
 
Hej Swedanne!

Kolla så du får kvalitetsdokument på dina badrum och ev. säkert vatteninstallationsintyg beroende på husleverenatör.

Dessutom verkar det som vi skulle få intyg avseende injutering värme och ventilation.

Sen vet jag inte vad du har för typ av hus men fick intyg på IMkanalen från fläkten också.

Så hör med din byggnadsnämnd så de fått in alla egenkontroller som krävs för slutbevis.

sen intyg på

badrum
ventilation
skorsten
el
ev. provtryckningsdokument på golvvärmeledningar och kulvert

Jag har försökt bena ut detta i ett år så man inte åker på något i efterhand, får du det som står här så tror jag det blir rätt ok

Mvh
 
Bambi skrev:
badrum
ventilation
skorsten
el
ev. provtryckningsdokument på golvvärmeledningar och kulvert
Förutom detta skall de även överlämna egenkontroller på alla utförda arbeten såsom grundläggning, stomme, yttertak mm. Omfattningen av sådana material, mottagnings och utförandekontroller finns i BKR.
Det skall mao finnas någon som tar ansvar och har signerat samtliga arbetsmoment i ditt hus.
 
Finns det någon som får alla de dokumenten Volvo, de verkar juh inte jätteglada på att fylla i dem, hur vanligt är det?

Vi har fått egenkontrollslistor från entreprenören som de i sin tur fått av husleverentören som bara är halvt ifyllda, saknar signaturer vid grund och isolering mm.

Edit: Volvo, vad kan man hänvisa till för att kräva in de kontrollerna, nån regel eller lag?
 
Redigerat:
Bambi skrev:
Finns det någon som får alla de dokumenten Volvo, de verkar juh inte jätteglada på att fylla i dem, hur vanligt är det?

Vi har fått egenkontrollslistor från entreprenören som de i sin tur fått av husleverentören som bara är halvt ifyllda, saknar signaturer vid grund och isolering mm.

Edit: Volvo, vad kan man hänvisa till för att kräva in de kontrollerna, nån regel eller lag?
Självfallet gäller det att inte byggherren betalar fullt ut innan alla papper är framme.
Man har rätt att kräva att de skall göra de kontroller som anges i den (vid samrådet och av byggnadsinspektören) fastställda kontrollplanen som KA tagit fram.
Omfattning av egenkontroller framgår främst i i BKR (Boverkets konstruktionsregler).

En bra KA ser till att handlingarna finns framme till slutbesiktningen. Om det då saknas dokument skall han informera byggherren om rätten att hålla inne betalning tills allt är klart (inklusive dokumentation)
Om KA befarar att egenkontroller inte kommer att göras så kan han begära fortlöpande redovisning för att undvika jätteproblem i slutändan.

Jag uppskattar att jag får in alla handlingar på 95% av mina byggen. Av de felande 5% talar vi oftast om enstaka dokument som förkommit i hanteringen.
......men jag vet också om att det finns andra KA i min region som har betydligt sämre statistik.
 
Redigerat:
men som Carlssoni skriver ovan så har man en godkänd byggnad om man får ett slutbevis och byggnadsnämnden här kräver inte alla dessa dokument.

Jag har aldrig sett min KA som byggföretaget tillhandahåller. Finns det någon lista på de egenkontroller BKR tycker man borde ha och kan kräva?

Då jag troligen inte får någon hjälp av min KA för att kräva in dessa dokument vad kan jag som privatperson hänvisa till förutom att hålla inne pengar?

MvH

EDIT: Om man fått de egenkontroller som PBL kräver så har juh även byggnämnden fått dem och således utfört ett slutbevis, menar du attt man har rätt till mer Volvo?
 
Redigerat:
Bambi skrev:
EDIT: Om man fått de egenkontroller som PBL kräver så har juh även byggnämnden fått dem och således utfört ett slutbevis, menar du attt man har rätt till mer Volvo?
Det kan variera mellan kommunerna vad som de vill ha in. Somliga vill ha jättemycket, andra vill ha ett minimum.
Dock skall KA säkerställa att Lakraven efterlevs. Detta brukar göras genom entreprenörernas egenkontroller. ALternativet är, som jag ser det, att KA själv varit närvarande och utfört de kontroller som skall genomföras.

I BKR beskriver man i 2:6 Kontroll att:
1) Vid projekteringen skall dimensioneringskontroll göras av samtliga konstruktionshandlingar och beräkningar och att detta bör göras av någon som inte varit inblandad i projektet.
2) Vid arbetena på plats skall man göra mottagningskontroll och utförandekontroll. Dvs. alla material skall identifieras, granskas och utförandet skall kontrolleras att de följer gällande ritningar och andra handlingar (montageanvisningar etc).
3) Vid avgörande konstruktionsdetaljer som är avgörande för bärförmåga, stadga och beständighet eller som har ett speciellt utförande eller som kan påverka omgivningen så skall materialspecifika tilläggskontroller utföras.
4) Resultaten av utförda kontroller skall dokumenteras (egenkontrollverifikationer). Avvikelser skall noteras.

Sedan följer ett antal materialspecifika grundkontroller och tilläggskontroller för geokonstruktioner, träkonstruktioner, murverkskonstruktioner, Betongkonstruktioner, stålkonstruktioner samt aluminiumkonstruktioner.
 
Det var som tusan, de där dokumenten vet jag att jag aldrig kommer att få se röken av, så bara att försöka glömma.

Men tycker det är skönt att det finns folk i byggbranschen med så imponerande kunskaper och gratulera dem som får har dig som BM eller KA, jag antar att du jobbar som antingen eller :).

Jag börjar med att försöka få in korrekta provtryckningsdokument och säkert vattenintyg:)

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.