Mikael_L
Consensus skrev:
...klipp...
Allt ovanstående har inget med plåttaket att göra. Förvisso kan det göra läget värre, men det är inte jag rätt man att svara på.
Det plåttaket bidrar med är att erbjuda en bra yta för fukten att kondensera mot, efter att solen gått ner och plåten svalnar. På detta sätt "binds" fukt kvar i kallvinden, som inte kan ventileras ut utan tvärtom tom börjar droppa ner i isoleringen.
Men att ha råspont mellan är ingen lösning heller, egentligen. Precis samma sak händer då med, men kanske inte lika kraftig och snabb kondensering, alltid något... :surprised:
 
Cav skrev:
Gurra:

Nej det är nog inte det bästa sättet att lägga plåttag så, men under rasande världskrig (1917) så visste de helt enkelt inte bättre... :p
Att byta ut taket känns faktiskt inte som ett alterantiv... läkten/takstolarna/plåten har suttit på huset sen det byggdes och har hela tiden vart utsatt för detta. (och än så länge är virket på vinden inte rötskadat).
Så i det fallet så skulle jag nog hellre ta en högre uppvärmningskostnad och fortsätta med att ha en relativt dåligt isolerad vind.
Jag tänker såhär... eftersom det stått i snart 100 år utan att virket fallit i bitar så bör det kunna stå ett par år till?

Samtidigt som jag gillar sänkta uppvärmningskostnader som tilläggsisoleringen har inneburit.

Hur skulle det se ut med en avfuktare på vinden för att få bort fukten på den vägen?
Alá Vindsvakten eller dyl?

/ Daniel
Så det du menar är att om huset inte har brunnit någon gång under de senaste hudra åren så kommer det inte börja brinna i det de närmsta hundra heller. Eller vadå
 
Mikael_L
Rolig liknelse... :D:D

Men brand och fuktskador fungerar dessvärre ganska olika som fenomen, så liknelsen fungerar inte i praktiken. :surprised:

Men jag håller med tidigare skribent (er) som menar att så fort man ändrar på förhållanden på vinden, t.ex. isolerar, förändrar ventilationen börja laga mer mat hemma eller installerar golvvärme för att nämna några saker.
Så finns risken att den konstruktion som klarat sig så länge, plötsligt mycket snabbt förstörs.
 
Ventilation av kallvind är ingen lösning. Hade en besiktningsman här för några år sedan (utbildad fuktmekanik). Han sa att det inte hjälper med ventilation, det är samma sak i torpargrunder.

Kallvind och torpargrund har ungerat för att skorstensstocken har värmt upp dessa utrymmen. Ju mer ventilation man har, desto kallar blir det. Ju mer ventialtion man har, desto mer fuktig varm luft kommer in på dagen och kondenseras på natten (nu pratar vi sommartid, rötmånader).

Täta innifrån upp på vinden. Det är luftrörelserna som bör med sig den stora mängden fukt, så det behöver inte nödvänditgvis vara diffusionstätt. Elda på med glatt humör. Och jag hade nog funderat på att ta bort tilläggsisoleringen på vinden. Inte förändrat ventilatione.

PS Ekofiber behöver ingen luftspalt, säger de. DS
 
mina funderingar:
....man är ju begränsad av uppvärmningsnormer hur mycket man FÅR elda för kråkorna idag. Huset ska ju energideklareras och hellst hålla sej inom Boverkets rekommendationer.
1/ isolerar man golvet mot krypgrund - mögel på blindbotten
2/ isolerar man kallvinden - mögel på spånten
3/ isolerar ma yterväggarna tjockt - mögel på den målade panellen

Allt för att spara på uppvärmningen :).

Sen kommer åtgärder:
- installera avfuktare i kryppgrunden
- installera avfuktare?, eller annan elslukande fuktkontroll på vinden
- måla och tvätta huset betydligt oftare.

Blir det överhuvudtaget någon ekonomisk eller miljövinst när man avräknar energibesparingar mot kostnader man lägger på åtgärder?

Min kallvind hade varm skorsten, luftspalter i takfot och nock sparsamt isolerad putsad bjälklag och mögel på spånten vid nästan varje fack vid takfoten (värst mot norr).
Ventilera mera????????? Till vilken nytta?
Täppte till alla ventiler utom 1 i nocken annat utan ändring - vi får se om ett år vad det gör för skllnad :).
Har inte ens funderat på att tilläggsisolera .....som tur är :).
Det verkar att man åtgärdar ett problem och med det följer bara en ny ......
gaia
 
Ja, jag håller med...
Åtgärda ett ... och fler problem dyker upp.

Jag har nu tätat vinden och installerat en krypgrundsavfuktare.
Mycket bättre klimat på vinden, men avfuktaren (inte hunnit isolera frånluften (ånga)) värmer upp vinden vilket resulterar i att blir onödigt varmt och att snön smälter till is på taket...

Men jag tror och hoppas att detta ska åtgärdas när jag är färdig med installationen.
 
Cav skrev:
Mycket bättre klimat på vinden, men avfuktaren (inte hunnit isolera frånluften (ånga)) värmer upp vinden vilket resulterar i att blir onödigt varmt och att snön smälter till is på taket...
Det är kanske inte bara avfuktaren som värmer din vind ? Nu vädrar du inte med kall uteluft längre . Kanske mer av det husvärme som kommer upp genom vindsisoleringen stannar kvar ? Hur mycket isolering har du på vinden?

Vindar som ventileras med kall uteluft är en bra lösning för att motarbeta istappar på taken - det är ju viktigt att motarbeta dom på gathusen i städer. Dom ska inte falla ner på trotoaren där folk går.
I takfoten där husvägg möter taket blir det oftast som varmast (när isoleringen är tunn) och snön smälter för att sen bilda istappar på den kalla yttre kanten .... en förklaring jag har läst någonstans ... verkar logisk?
gaia
 
gaia skrev:
Min kallvind hade varm skorsten, luftspalter i takfot och nock sparsamt isolerad putsad bjälklag och mögel på spånten vid nästan varje fack vid takfoten (värst mot norr).
Ventilera mera????????? Till vilken nytta?
Täppte till alla ventiler utom 1 i nocken annat utan ändring - vi får se om ett år vad det gör för skllnad :).
Har inte ens funderat på att tilläggsisolera .....som tur är :).
gaia
...citerar mej själv för att återanknyta . Året har inte gått, knappt några få månader sen jag blindade alla ventiler utom en i nocken. Observerar att vi har ingen rimfröst på takspånten längre trots minusgrader ute. Fortfarande 1-2cm kondens på insidan av lunetfönster ( 3-glas) på vinden. Bytte tättning på dörren till vind - det kanske hjälper ?

Vi gör inga fukt eller temp mättningar men det känns tydligt att det inte är så råkallt som det var innan :).
gaia
 
fortsättning...
hade 2 ventilhåll öppna under sommaren : en tegelstor hål vid takfoten på solsidan och en i nocken.
Under sommaren kändes vindsluften torrt och ingen unken lukt, ingen kondens på lunetfönster. Svarta fläckar och vitmögelområden har inte försvunnit men det blev inte sämre heller. Nu har jag täppt till dom 2 hål igen inför vintern = ingen aktiv ventilation.
Få se om jag får rimfrost vid takfot igen är frostnätterna kommer....

Mitt tak ser ut så här uppifrån >--< inga gavlar, vilar på väggar på alla 4 sidor, ca 3m högt i mitten . Vad heter en sån konstruktion? Helt vallmat?
gaia
 
Det heter bara valmat.
 
Immobil skrev:
Det heter bara valmat.
tack! så vet jag det nu :)
gaia
 
Hur går det med din vind gaia?
 
Det ligger ca 20-30cm snö på takets norra sida och något mindre på södra delen. Värmeförluster är dock ej så stora så de kan helt smälta snön från taket. Det droppade från taket vid mildare väder och det bildades istappar som det var väntat.
Alla ventiler är stängda men taket är inte hermetiskt tätt så det finns säkert en microventilation med övertryck i nocken i alla fall.
Ingen rimfrost/kondens vid takfoten som det alltid fanns när takfots - och nockventiler var öppna :). Luktar något instängt men ej obehagligt . Ser faktiskt ingen vitmögel längre. Kanske försvann det i sommarhettan? Undertaket - plankor vid takfoten är dock lika svarta som förr och det kan man inte torka sej ifrån. Dom känns dock ej fuktiga vid beröring. Ingen rinnande kondens på plåtdetaljer som det var förr. Om det kommer fuktig luft från bodelen så är det i så fall minimalt och tillför inte så mycket fukt, verkar det som.
Jag är mycket nöjd med tillståndet jämfört med tiden då det blåste tvärs genom vinden med rimfrost och det luktade "rått-fuktigt-kalt".
Jag använder inga mätinstrument för att inte fokusera för mycket på mätresultat som bara förvirrar :).

Alla som har frost och mögel på undertaken i områden där det sitter luftventiler bör prova det :). Man har ju inget att förlora för värre kan det inte bli. Hjälper inte det så kan man alltid öppna ventiler/mögelstoppers (?) igen.

gaia
 
Har någon av er tagit bort gammalt mögel så att ni vet om det nybildas eller är gammalt svartmögel man ser?

Själv märker jag så jäkla väl hur mycket uteklimatet styr vinden. Vindstilla = 75-80% Rh och 12 graders skillnad mellan vindstemp och utetemp. Blåsigt som nu = 70% Rh och 5-6 graders skillnad i temp.

Har också 30 cm snö på taket min inte minsta smältning. Beror väl på att vinden inte håller mer än max 2-3 plusgrader nu när det blåser.
 
BiFuel skrev:
Själv märker jag så jäkla väl hur mycket uteklimatet styr vinden. Vindstilla = 75-80% Rh och 12 graders skillnad mellan vindstemp och utetemp. Blåsigt som nu = 70% Rh och 5-6 graders skillnad i temp.
Snön på taket börde ju isolera bort skillnader när det blåser och temp bör ju vara mer stabilt. Har du många ventiler öppna idag?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.