Vi har massiva ekbänkskivor i vårat kök, men har tröttnat lite på "träfärgen" så vi testade att olja dem med en olja med färgpigment och det blev bättre, men vi skulle vilja ha mer täckning eller vad man skall säga. vi vill få en laserad vit känsla på skivorna. är det någon som har tips på vilken eller vilka produkter som fungerar?
tack...
 
Jag tror det ska finnas en olja med extra mycket vitt pigment. Annars kan ni olja in den flera gånger så kommer den bli vitare.

Finns ju även extravit panellack som ni kan använda, men då måste ni lacka med klarlack ett par tre gånger ovanpå efteråt.
 
hur blir hållbarheten med det? som det är nu så har jag oljat in den efter ett tag så blir det ju fläckar och skit lite överallt på skivorna. då slipar jag av den och oljar in den i gen. kanske var tredje månad eller så. hur blir det om man målar och klarlackar? när det blir fult är det då någorluda enkelt att bara slipa av och behandla på nytt ???
tack för hjälpen...
 
Du kan använda osmos vitpigmenterade dekorvax, finns i vit transparent och vit täckande, sedan lägger du två lager med osmos hårvax ovanpå, men du måste nog tyvärr slipa bort oljan som du har lagt på tidigare. Hårdvaxen blir mycket slitstark, fungerar även på golv mm.
 
imported_peter skrev:
hur blir hållbarheten med det? som det är nu så har jag oljat in den efter ett tag så blir det ju fläckar och skit lite överallt på skivorna. då slipar jag av den och oljar in den i gen. kanske var tredje månad eller så. hur blir det om man målar och klarlackar? när det blir fult är det då någorluda enkelt att bara slipa av och behandla på nytt ???
tack för hjälpen...
Kör du med tre lager klarlack så behöver du inte göra så mycket mer förrän det blir slitet. Det tar väl X antal år beroende på hur mycket slitage ytan utsätts för. Finns även en matt mycket slitstark lack som nästintill ser oljad ut.
 
Detta låter ju intressant. jag får väl traska ner till färghandeln och diskutera. men nu vet jag att det finns alternativ. men hur är det med osrams hårdvax, jag har läst att många tycker den är kanon. men hur blir ytan??? jag vill inte ha någon glansig lackad yta utan jag vill ha en yta som är så lik min oljade yta...
 
Osmos hårvax finns i två glanser en sidenmatt som är ca:20 glans och en helmatt.
Den helmatta är mest lik en oljad yta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.