Hej,
Ska bygga om bl a ett badrum. Min fråga: Som nyinflyttad i denna del av landet får jag sitta och kolla i Gula Sidorna. Min fråga: Tar ni referenser på den hantverkare ni anlitar, d v s frågar om de har någon tidigare kund man kan ringa? Det är ju ändå mellan 50-100 tkr som man ska betala denna person.
 
Eller så gör du tvärtom mot Gula Sidorna och frågar här efter bra referenser på någon firma av den typ du är ute efter. Speciellt som nyinflyttad tror jag på det här forumet kan vara en guldgruva för referenser.
 
Jag har redan ställt frågan här utan svar tyvärr. Men om någon har något tips på en hantverkare som kan vara "totalentreprenör" för en ombyggnad av badrum samt en "konvertering" av en bastu/dusch till ett "vanligt " rum så är tips välkomna.

Gäller Borlängetrakten.
 
Har du provat Bello och liknande tjänster?
 
Tack för tipset!
 
Du ska aldrig anlita någon hantverkare utan att ta referenser, det är obligatoriskt! Och det gäller även om du går via en hantverkarförmedling som bello eller brabyggare. De säger att de kvalitetssäkrar sina hantverkare, men du måste ta egna referenser. Prata med ett par, tre stycken som har erfarenhet av hantverkaren.

Jag tycker att det brukar vara bra att fråga på närmaste byggvaruhandel eller det egna försäkringsbolagets lokala representant om de har tips på bra hantverkare.
 
Ett tips när du har "bestämt dig" för en hantverkare är också att kontakta konsumentrådgivaren i kommunen och fråga ifall hantverkaren har fått klagomål från andra konsumenter som har rapporterats in till dem och (viktigare) ifall han har blivit "fälld" av allmänna reklamationsnämnden.
 
Ju mer något kostar desto viktigare är det att ta referenser.
Inte skulle ni väl köpa en ny stereoanläggning för 50.000 kr i en omärkt källarlokal och förvänta er samma service och garantiåtagande som en rikstäckande välkänd firma?
Om det handlar om ett så stort belopp att det inte känns som riskkapital så anser jag definitivt att man skall kolla upp referenser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.