Vårt '"land" värms upp med vattnemantlad kökspis och elaptron. Funkar om man är där över dagen, men för längre vistelse (och ev pemanentboende?) så tror jag det kommer bli väl opraktiskt (på vintern). Även om damen som tidigare bodde där året runt eldade i kamin.

Det mest praktiskt är förstås ett separat pannrum för vedpanna, och kulvert. Tyvärr får man väl säga att det då inte kommer vara någon uppvärmd murstock i huset. Det är det i och för sig bara när vi är där och eldar (någon gång i månaden). Är detta ett egentligt problem? Skog finns, bara att hugga upp.

Man kan ju tänka sig luft-vp och kamin för spetsvärme, men jag vet inte jag. Värmepump känns inte rätt för mig.

Hur skulle ni andra gjort? Huset är från början 1800-talet med kanske 100 m2 bottenyta i två plan (varavandra är halva inrett ordentligt). Finns vattenburna element både uppe och nere, installerade för 50-70 år sedan.

I husets högra del så finns det en gammal matkällare under huset. Runt 1,9m i takhöjd. Vore det totalt helgerån att ställa in en panna där inunder och dra en ny skorsten upp genom huset. Tycker det ser så asymetriskt ut som det är nu. Jobbigt med vedhanteringen förstås uthusen ligger strax till vänster utanför bild.
 
  • attared.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent tekniskt kan jag alldeles för lite för att råda men om jag jämför med vårt hus och hur vi funderar så blir svaret så här:

I dags läget har vi ingen gammal murstock i huset, den revs ut för ca 20 år sedan ihop med vedspis, bakugn och ev övriga kaminer. Istället finns idag i ena hörnet av huset (som är 16x6m) i källaren en vedpanna och en ny murstock som är murad längs baksidan av huset på utsidan. Samtidigt som detta installerades sattes oxå vattenburna element in i hela huset. Värmesystemet fungerar utmärkt egentligen och det är smidigt att kunna gå ner i källaren och elda bara och slippa gå ut (vilket vi i och för sig gör just nu eftersom det för tillfället ej finns trappa ner i källaren inifrån...men det kommer snart) Vi har oxå gratis ved i egen skog så det är ju absolut billigaste sättet att värma huset. Men våra tankar är att vi ska mura en ny murstock där den gamla fanns för att återigen kunna ha vedspis i köket och en rörspis eller kakelugn i salen.

Helst vill vi få ut pannan som finns i källaren i ett av uthusen och just nu lutar det starkt mot att det blir så när denna pannan som är gammal lägger av. Då kommer vi troligen att skaffa en flispanna och ställa i ett uthus som idag inte används. Det är smidigt med ved men som det är nu har vi inget smidigt sätt att få in den i pannrummet vilket gör det bökigt. Så i ert fall hade jag nog ändå satsat på en kulvert från uthuset. Man slipper ta in ved i källaren, det är kanske enklare att lösa en smidig vedhantering till ett uthus. Sen är jag inte heller så intresserad av värmepumpar eftersom vi trots allt bor på landet och det blir strömavbrott...då kan vi elda ändå.
 
-MH-! I ert fall med tanke på att ni har tillgång till obegränsat med ved hade jag satsat på en vedpanna. En modern vedpanna med ackumulatortankar så behöver ni kanske inte elda varje dag, samt en kulvert in till huset från uthuset. Skall ni åka bort och ändå vill ha värme kan en elpatron gå in och täcka för utebliven eldning samt för tappvatten sommartid.
Själva vedhanteringen behöver heller ej bli så värst arbetsam om man hyr en bra vedprocessor en gång om året och hugger upp ett årsbehov.

Flis skall du glömma om du inte har ett väldigt stort värmebehov, d.v.s stora uppvärmningsytor. Dyr utrustning med matarskruvar samt flisförråd. Flis kräver även en lastare eller traktor med lastare samt att det samlar ohälsosamt mögel. Detta är inga problem för dem som har värmebehovet samt den utrustning som krävs.

Pelletspanna kan kanske vara ett annat alternativ men faller bort tycker jag med tanke på att ni har tillgång till ved samt oviss prisutveckling.

Jordvärme/bergvärmepump är också ett intressant alternativ för den som inte vill ha något extraarbete.

Men om det är frågan om ett hus som bara fungerar som sommarhus eller ferieboende hade jag inte brytt mig överhuvudtaget utan behållt den vattenmantlade spisen kanske skaffat en fotogenkamin som tillskott och använt pengarna till något roligare.
 
Startar med en brasklapp; det finns de som är experter på sådant här - det är inte jag :)

Varför är det fel med en luft-vatten pump? Eftersom du redan har ett fungerande vattensystem i huset så är det ju minsta möjliga påverkan att koppla på en luft-vatten på det systemet? Dessutom bra ekonomiskt vad jag förstått.
Kan vara så att jag vet för lite om sådant men det är nog spåret jag skulle titta på innan jag planerade nya skorstenar osv. Visst är lådan mindre snygg (syns bara på utsidan) men hellre det än att gå på huset för mycket.

Ställ upp en lista med för- och nackdelar samt fråga vad energieffektiviteten är hos de olika leverantörerna. För min del hade driftskostnad och byggnadsvård ställts i första rummet.
 
Ett separat pannhus med vedpanna är grejen för dig min vän, du har ju redan varit och tittat på en helt perfekt anläggning.
Ska du elda med ved så skall du bygga så att du lätt kan hantera veden. då är ett pannhus oslagbart.
Sen tycker jag att 1,9m tackhöjd i ett pannrum är helt vasninigt lågt, minst 2,5 ska du ha.
 
Fast jag kanske skulle valt en bättre panna...:cool:
 
Snurre skrev:
-MH-! I ert fall med tanke på att ni har tillgång till obegränsat med ved hade jag satsat på en vedpanna. En modern vedpanna med ackumulatortankar så behöver ni kanske inte elda varje dag, samt en kulvert in till huset från uthuset. Skall ni åka bort och ändå vill ha värme kan en elpatron gå in och täcka för utebliven eldning samt för tappvatten sommartid.
Själva vedhanteringen behöver heller ej bli så värst arbetsam om man hyr en bra vedprocessor en gång om året och hugger upp ett årsbehov.

Flis skall du glömma om du inte har ett väldigt stort värmebehov, d.v.s stora uppvärmningsytor. Dyr utrustning med matarskruvar samt flisförråd. Flis kräver även en lastare eller traktor med lastare samt att det samlar ohälsosamt mögel. Detta är inga problem för dem som har värmebehovet samt den utrustning som krävs.
Vill bara förtydliga lite...anlednigen till att vi funderar på flispanna är just för att vi bor på gård och har ett uthus som skulle passa till pannhus samt traktor med lastare och även egen skog som ska gallras och skötas och då kan bli flis. Vi har inga planer på att ha flisen inne i boningshuset just pga fukten utan det skulle vara i ett separat hus.

Angående vedeldningen så är det så vi värmer idag och fast vi i dagsläget har två ackumulatortankar på vardera 500 liter måste vi elda varje dag under vinterhalvåret. När det är några minus krävs två eldningar. Det är värt det eftersom vi har gratis ved och det därför blir så billigt men annars är det rätt mycket tid som går till att ta in veden i källaren och att elda även om vi hugger och klyver veden ganska snabbt under våren.

Jag skulle definitivt rekommendera ett separat pannhus så man slipper sot, aska, skrafs från veden och annat i källaren. Dessutom kan man ju då lösa det så man kan hantera veden riktigt smidigt.
 
Jag sitter själv sedan mitt husköp i våras och skissar på uppvärmningssystem. Får gratulera er till ett enklare utgångsläge eftersom ni redan har ett vattenburet system!


Jag vet inte hur er planlösning ser ut, men exteriört tycker jag inte en extra skorsten fördärvar byggnadens karaktär. Under rätt förutsättningar kan man nog också installera en enkanalig skorstensstock utan iögonfallande ingrepp i interiören. Däremot skulle jag noga forska kring vilka byggnadstekniska effekter det har map ventilation, värmeutvidgning av konstruktionen osv att ha en panna i matkällaren.

Ett separat pannhus ger minimalt ingrepp i ert fina hus, underlättar vedhanteringen och är kanske att föredra framför källaralternativet. Enda nackdelen är att man får ta på sig skor och jacka när det är dags att elda.

Som jag förstått det har ni inte bara skog utan även engagemang att klyva ved. Gratis värme när någon eldar alltså. Men hur mycket el förbrukar värmepatronen när ni inte är i huset? En möjlighet är att ersätta elpatronen med jord- eller bergvärme. Fördelarna med pumpen är att den är mer lättplacerad än en panna och sköter sig själv. (VP kräver dock ett lågtempsystem och kostar en del)

Om möjlighet finns kanske ett par kakelugnar vore något(?) Innebär kortare eldningsintervall än pannan men en förbättring mot köksspisen. Kakelugnar är dessutom tacksamma att vila ögonen på.
 
Pannhus har en fördel till som inte kommit upp här än, att det är mycket brandsäkrare. Vad gör det om pannhuset brinner upp, bara inte själva huset gör det?

Vi har funderat över just det på landet som har vattenburet och behöver hållas över nollan. Där har vi kombipanna pellet/ved för närvarande. En utflyttning till uthus skulle vara välkommen och underlätta vedhanteringen enormt. Att bära ner ved i en källare är halvroligt även om det är 2,30 i tak där.
 
Vackert hus MH-
Har ett hus från slutet 1800-talet cirka 95kvm 1½plan. Är iofs relativt nyinflyttad så jag försöker hålla koll på elen för att se vad man kan motivera men för tillfället så går luft/luftpumpen, det eldas växelvis i 2 kakelugnar, extratillskott via vedspis. Utöver det så har jag tre elradiatorer och golvvärme i badrum igång. Fördelen med systemet (eller systemen) som de är idag är att de inte inkräktar så mycket i miljön (sen får man tycka vad man vill om lampor och fläktljud). Bor i östraste Svealand och har inte så ofta under -15 vilket gör att pumpen är en lysande affär, fram till november myseldades det endast och inga element var på och golvvärmen endast på låg temp. Har viss del av veden gratis men behöver fylla på lite extra utifrån. Värmen från kakelugnarna är ju underbar men förknippat med viss risk (rökgasen).
Tror att en luftpump på varje våning skulle kunna vara en god investering och dessutom blir de med stöd från kakelugn(ar) bra vid avbrott och temp-bottnar. En fördel är ju att man slipper acctankar mm. På riktigt lång sikt är ju vattensystemen bästa investeringen men å andra sidan är det stora investeringar.
 
Jotack, huset är behagligt att se på.

Eftersom jag inte bor där permanent, och målet är att hålla det frostfritt på vintern, så verkar en luft/luft vara den rätta lösningen. Ev. direktel, men jag räknar med runt 5 MWh per år i uppvärming då, trots endast 6-8 grader inomhus.

Får väl kolla runt lite i värempumpsavdelningen på byggahus.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.