image_large

VIlken är tillopp respektive retur av de två ingående rören på undersidan av denna ventil?
Nån som kan detta?
 
tillopet tillhöger, kolla så att det är inställt till 2rör el. 1 rörsystem det beror ju på vad du har i huset. Det finns ju en beskrivning som följer med den modellen.
 
Har instruktionen men där står inget om vilken som är tillopp eller retur, det enda jag ser är en pil men den kan ju tolkas lite hur som.
 
Står med samma fundering som du om vilken som är vilken. En l rörmokaren brukar det vara tillopp på den som är närmast reglerratten, alltså den till höger på bilden skulle vara tillopp.
Vet inte säkert om det stämmer men det låter ju rimligt.

Den är ju svedbergs ventil, ska du anv elpatron med? Hur har du isf gjort med sladdens anslutning till el?
Jag trodde att den kunde döljas i stativet som man kan till de flesta andra handdukstorkar och få en dold installation men så verkar ju inte vara fallet då det är med en 1,5 meter sladd med stickpropp på. Någon ide??
 
jag jobbar som rörmockare och har installerad den där ventilen flera gånger o de är tillop till höger enligt bilden. SLadden, ja snyggast är ju om du förberett med dold framdragning av el till torken annars blir de inte så vidare snyggt med matningen i kabellist el. dylikt.
 
Som jag hade hört med alltså.
Ja dold rördragning blir det men frågan är om man brukar anv vägguttag eller ett IP 44 klassat ansl lock för dosa och sticka in sladden i. Sladden blir ju inte dold i dessa fallen som det blir om man får ut sladden i ena väggfästet som en del torkar har. Förstår du hur jag menar?
 
Ingen som har Svedbergs handdukstork och kan svara på min tidigare fråga ang anslutning av elpatron?
Deras elpatron har ju svetsad stickpropp och jag funderar på vilket sätt som är smidigast.
"Frågan är om man brukar anv vägguttag eller ett IP 44 klassat ansl lock för dosa och sticka in sladden i typ Eljo trend IP 44 funkar ju.

Sen undrar jag om någon gjort det smidiga och klippt av stickproppen och bara haft ett VP rör ut ur väggen och anslutit den på andra sidan väggen (i mitt fall en garderob).
Får man ha det så??
Tacksam för svar
 
C
Min elektriker gjorde just detta med att klippa stickproppen och installera fast till en Eljo Trend tvättmaskinsdosa och enligt honom var det helt enligt reglerna. Personligen är jag inte så säker på att han har rätt, men som behörig elektriker borde han ju veta bäst.
 
Ja det är garnaterat en ogodkänd lösning. Sen om den är snygg är ju en annan sak.
Ska kolla med ett par elektriker ang ett vp rör annars får det väl bli en Eljo trend.
I båda fallen får man ju klippa stickproppen och vad Svedbergs tycker om det om det blir fel på värmaren återstår väl att se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.