Har ett mindre fritidshus som jag tänkt bygga om köket i, nu till våren.
I köket finns också en Viking 30 vedspis som vi ibland drar fördel av att kunna använda till matlagning och tanken är att jag till vänster om denna skall sätta spisplattor och ovanför alltihop sedan en stor fläktkåpa.
Min fundering var att bygga två hällar med två plattor respektive för gas och induktion. På så sätt: vedspis, två induktion och två gas bredvid varandra. Lyxigt med valfrihet!

Gasens egenskaper har jag ganska bra erfarenhet av sedan tidigare i lägenhet (förutom ett oskäligt, fruktansvärt överpris på gas) och induktion är väl om möjligt ännu bättre.
Men frågan är om man ändå inte ska skippa gasen och sätta in en induktionshäll med 4 zoner istället för 2+2 gas respektive induktion.
Trefas el finns framdraget.

Någon som har kommentarer, synpunkter eller tips?
 
Hemmakatten
Utan att fundera en sekund skulle jag till fritidshuset köpa en gasolspis med elugn från Ikea. Induktionen skulle jag skippa helt.
 
Elugn blir det förstås. Gasung är ingen höjdare.

Den nackdel med gas som jag har märkt är att delar runt kastruller och pannor, t ex handtag blir väldigt varma och man måste anpassa storleken lite mot gaslågan. Det är ju en sak man slipper med induktion. I övrigt är gas bra.

Kan tilläggas att fritidshuset håller en relativt hög året-runt-standard med potential för framtida permanentboende.
 
Hemmakatten
Okej, då skulle jag köpa en lyxigare gasspis med elugn eller ha en gasolhäll med separat inbyggnadsugn. Gasol är för mig en lycka, en lyx (går dessutom att använda vid elavbrott). Att ha både el och gasol är inget vidare. En bekant till mig har så som du beskrev, dvs. två plattor gasol och två plattor el. Hon använder aldrig elen och ångrar att hon inte tog gasol på alla fyra plattorna.
 
Jag skulle nog ha valt enbart induktion (jag har haft såväl gasspis som induktionshäll). Som Hemmakatten skriver är det en bonus att gashällen kan användas även vid strömavbrott, men ni har ju även vedspisen som fyller den funktionen.
Mina skäl att rata gashäll skulle vara att det är skönt att slippa tänka på att hålla koll på nivån i gasoltuberna, att gas enligt min erfarenhet ger en fet hinna på alla ytor i närheten av hällen och, som du nämner, att man lättare bränner sig vid en gashäll.
Sen är det förstås en viss känsla, att laga mat på öppen låga. Det talar väl för gas då.
 
Vi funderade i samma banor för vårt permanenta kök. Och så började vi fundera på när vi egentligen skulle använda induktionsplattorna istället för gasen. Och vi kunde inte komma på när det egentligen skulle vara. Så det slutade med en ren gashäll och vi är jättenöjda med den.

Våra referenser, som också var stadsgas och gamla spisar hade också den nackdelen med stora lågor och varmt på kanterna på kastrullerna. Nu har vi upptäckt att den nackdelen är mycket mindre med en modern gasolhäll. Där är lågorna väldigt små och prydliga, så kastrullerna blir faktiskt bara lite varma på kanterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.