Hej..

är snaaaart klar med badrummet och ska nu köpa fläkt, tänkte mig en Pax 231 eller 230..... Enligt Pax själva så skall man inte sätta en fläkt med kallrasskydd om man har självdrag...

Problemet är ju med alla gamla hus att man har en murstock som ej är varm (några få dagar per år när man eldar lite) längre att självdraget fungerar lite sådär....

I mitt fall så kan det ena dagen vara tilluft genom murstockens ventilation in på toan och nästa dag är det drag ut i pipan... Jag ska installera flera tillluftsdon inom kort för att få bättre ventilation i huset.. vi har ingen tillluft alls i hela huset....


Så frågan är alltså om vi ska ha kallras eller inte i murstocken...
 
Testa först utan och se vad som händer.
 
  • Gilla
finnemin
  • Laddar…
Menar du att jag först ska köpa en fläkt för 1200kr och sen se om det funkar eller inte och sen köpa en till för 1300kr?
 
Finns det inte lösa kallrasskydd att köpa?
Köp en med och plocka bort om det inte passar.
 
Du skall inte ha kallrasskydd i fläkten!

Den fukt du kommer tillföra kanalen via fläkten kommer inte kunna ventileras bort.
 
Du har nog rätt.. för är det fuktigt går ju fläkten så jag slipper oroa mig för att få in fukten i resten av huset.... Om det sedan drar in luft när det inte är fuktigt så spelar det ju ingen roll egentligen (om man inte är dålig i magen)..
 
  • Gilla
emilieotony
  • Laddar…
Du sätter dit en fläkt som går på ständigt lågvarv utan kallrasskydd, som sedan automatiskt går upp på högvarv när luftfuktigheten ökar eller en fläkt där du själv via brytare kan slå till högvarv.
Satte in en sådan i julhelgen i ett av badrummen och den sitter i en kanal upp till takhuv. Fungerar perfekt och jag kör den nästan på lägsta hastighet, borde ha gjort det för flera år sedan när jag nu ser effekten. Lite dyrare fläkt men den håller ju i 10-20år.
 
Anders S:

Kan du länka till den fläkten?
 
PAX260 och PAX termic 760 har denna funktion.
 
Jo har funderat på den... men är lite tveksam till att ha en fläkt som står och låter hela tiden.... men jag ska fundera på det..
 
Den är tyst på lågvarv, endast lite svagt sus som du får ansträga dig för att höra om du ens lyckas.

Tillägg: Det var 760 jag satte in för den passade bättre i design.
 
Håller med AndersS, En ny och bra fläkt låter nästan ingenting idag!
 
1920 tals hus med självdrag. Murstock i badrummet. Murstocken har idag ett ventilationsgaller. Denna Pax Termic 760 låter intressant.

Frågor:
- Man ska inte ordna så att man kan stänga av med strömbrytare? dvs för lyset?
- Gäller att den inte går jämt och ständigt pga fukt i murstockskanalen. Innebär det att man ska ha utan kallrasskydd?
- Pris?
- Har el till spots vid spegel, kanske kan dra från den?
 
Redigerat:
Vår installation:
Har separat strömbrytare för fläkten så att den kan stängas av helt vid t.ex. rengöring och att det skall finnas en brytare. Vitsen med 760 är att den ska gå hela tiden på lågvarv.
Inget kallrasskydd och konstant på lågvarv för att även skapa ventilaion i huset, dvs den suger in tilluften via badrumsdörrens luftspalt.
Tror jag gav runt 1900:-, men är osäker då jag köpte flera prylar. Om designen på PAX 260 fungerar för dig så kan även den vara ett alternativ och ligger väl runt 1300-1400:-.
 
Beställde idag Pax 260 för 1300kr... tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.