har ett sjuttiotals en och en halvplans hus med direktverkande el. har en luftvärmepump som håller första våningen varm men sovrummen där uppe tror jag inte det räcker till. nu sitter där gamla elradiatorer som luktar rätt illa när man kör igång dem. måste köpa nya NU eftersom vi flyttar in nästa vecka. Men vet inte om vi ska köpa vanliga elradiatorer eller sådana med olja i. tänker det är lättare och billigare att sätta in liknande element. och de ska ju bara användas några månader på vintern. bor i skåne, och här äri nte så himla kallt...
nån som vet nåt bra märke eller har tips? vill ha med elektronisk termostat.
 
Välj konvektions- eller sektionsradiatorer, de senare har då olja i sig. Sätt inte upp panelradiatorer, det blir varmt i spalten melan radiator ovh vägg och en del värme pyser ut genom väggen, spec om den är dåligt isolerad.
 
hmm vet inte vad panelradiatorer är..
 
letade på nätet. panelradiator är det när den är helt sluten utan veckad plåt på baksidan? sektionsradiator ser ut som gamla element.
frågan är om vi ska ha bara elradiator eller med olja?
 
En sån här tex...

141296-2.jpg

Den avger sin värme genom att luften strömmar runt radiatorn samt en viss strålvärme.
Nackdelen är då att det blir varmt mellan väggen och radiatorn och värme går ut genom väggen.
 
Utan att vara annat än självutnämd expert så röstar jag på oljefyllda, jämnare värme, och allmänt behagligare , i mitt tycke....
 
ser ju ut som nästan alla element. men vad tycker du om tex adax konvektor med luftgenomströmmning?
 
har kollat på mysons oljeradiatorer. tänker nog köpa det. nån med erfarenhet?
väljer mellan det och adax neo elradiator.
 
Jag har själv haft direktvärmande elradiatorer och suttit i valet och kvalet vad jag skulle byta till. Varför skulle jag byta överhuvudtaget?
I mitt fall var det pga att flera stycken hade trasiga termostater.

Efter långt letande valde jag oljefyllda LVI med elektroniska termostater. Det sistnämnda - vettiga termostater är det viktigaste du har att tänka på. Bimetall = skit. De slits, de slår till och från med olika stora intervaller. Bra elektroniska = jämn temperatur, lång livslängd och bättre ekonomi.

Vill du ha direktverkande eller oljefyllda element? Spelar ingen roll energimässigt, men stor roll trivselmässigt. Med oljefyllda element inga knäppningar, ingen dammlukt.

Med direktverkande - ett par tusenlappar kvar i plånboken efter inköpet.
 
såg att lvis element ceb är billigare än de andra modellerna de har, men tyvärr har de ingen konvektor. då köper jag nog hellre myson som jag har för mig har konvektor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.