Fick en liten fundering medans jag stod och skyfflade ut sågspån från ett mellanbjälklag. Som det ser ut nu så ligger spånet ända in emot murstocken, jag skall byta ut en del av bjälklaget och lägga in ny isolering, nån typ av ekofiber eller hampa. Till vad jag funderade på är ju att man skall inte ha något brännbart inom 210mm eller liknande från rökkanalen, men om man istället för isolering använder lecakulor närmast mustocken så borde man ju eliminera risken för att det skall ta eld i isoleringen.
Eller är det en helt knasig ide att använda leca en ca 30cm runt murstocken??
 
Det ska vara brandklassad isolering. Stenull är nog det rätta för dig. En fråga, varför tar du bort sågspånet? Runt skorsten ska det ju bort men i hela mellanbjälkslaget?
 
Träig snickare skrev:
En fråga, varför tar du bort sågspånet? Runt skorsten ska det ju bort men i hela mellanbjälkslaget?
En gång i tiden har det funnits en vägg under ca 2m från ytterväggen, stockarna i mellanbjälklaget gick till den väggen men inte ut till ytterväggen, någon fick för sig att ta bort väggen och skarva stockarna med plank ut till ytterväggen sedan spikade man fast ett rejält trägolv om 5cm tjocka plank med 7" spik, tre per balk och planka varav en snett i noten, dessutom satt det rejäla stift mellan plankorna. Jag har alltid tyckt att golvet har varit svajigt i det rummet så jag fick för mig en dag att lyfta på plankorna och kolla samt att skrota ett förråd eller kattvind eller vad det nu heter.
Så nu skall jag byta/förstärka med krysskolvade 45x220 mellan stockarna som ligger kvar, därav så har jag öst ut spånet tillika lerklining och ett gammalt innertak i lera som jag fann i botten. Har dessutom haft problem med möss i det rummet länge och hittade många bon och ännu mera skit i spånet.
Ps Golvet klarade inte sig, plankorna sprack när jag försökte att lirka upp dem, lite synd för dom var mellan 20-40cm brda och uppemot 5m långa.
 
Tack, jag tror jag kan behöva det, snålheten bedrar visheten och jag försöker själv....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.