För en tid sedan såg jag små "dämpare" som ska sitta på stommarna så att lådan och skåpet stängs mjukt när man stänger dom. Förstår någon vad jag menar?

Har satt upp stommarna som är köpta på Ikea och skulle vilja ha tag på sådana, men var får man tag på dom? Någon som vet? Eller ska jag ringa en massa köksleverantörer och höra om de kan sälja ett gäng?

Anna
 
Totte_S
Kan du utveckla lite hur dessa dämpare ser ut? Material, färg storlek så man vet vad man ska tipsa om ;)
 
Vi fick våra genom vår köksleverantör.

Är du säker på att de passar till IKEA lådorna? Hos de flesta vi har besökt finns det nämligen två typer av lådor, standard varianten och de med dämpare eftersom de då verkar ha en något annorlunda konstruktion.
 
Våra dämpare på skåpen kommer nog från Hettig - men du får byta hela skenan för de sitter ihop med hela konkarongen.
Inte världens bästa bild (men världens bästa sambo) där du ser själva dämparen i vit avlång plast en bit in i skåpet:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/04_mars/03-09/web/IMG_3049.jpg

Vid inskjut av lådan så lämnar själva skenan över en metallbit till dämparen som suger in lådan mjukt och smidigt...

Dämpare för skåpluckor tror jag Vedum har - vi har det inte.

OBS. jag tror inte att skenan är kompatibel med IKEAs lådor då skenan ligger under lådan.
 
Menar du de små gråa "pinnarna" som man kan montera inne i skåpen som dämpar mot själva luckan?

I så fall finns de i Blum´s sortiment. Jag har köpt via vår kökskille, tror att de kostar ca 35 spänn styck.

Vet ej om de funkar så bra till lådor, men till vanliga luckor är det kanon.
Vi har en liten monteringssats som skruvas på insida skåp, jag har också sett en lite elegantare lösning där man borrar ett djupt hål i stommen och sticker in dämparen i.
Risken är ju att man borrar lite snett, men snygt blir det.
 
Jag pratade med Vedum, som har sådana inborrade dämpare. De rekommenderade inte att man monterade dessa i efterhand, då det inte blir speciellt mycket virke kvar. Minsta felborrning pajar ju hela skåpet... Och att borra absolut rakt i monterade skåp tycker jag är omöjligt.
Men en lösning som man skruvar fast i underkant verkar väl vettigt.
 
Här finns de olika lösningarna:
Blums hemsida:
http://www.blum.se/webv2.nsf/HTML/SE_03_03_01!Opendocument

Dokumentet direkt:
http://www.blum.se/webv2.nsf/f09205b80727ba0fc12566060058a1c7/86ba8c9d64b029d1c1256d08003f0ba7/$FILE/BLUMOTION%20d%C3%B6rr.pdf

 
Såg att de även har en borrmall för hjälp att borra in den inborrade varianten (finns i pdf dokumentet)
 
Precis som en del tidigare sagt - Vedum har sådana i sitt sortiment och du kan hitta dem hos din närmaste VVS-rörshop. Exvis säljer rörshoppen i Göteborg luckdämpare som man (som Nix säger), skruvar (inte borrar ;) ) i innerkant av skåpet.
 
Tack för alla tips! Nu ska jag gå igenom dem och se om det jag tänkte på finns. Det var en köksleverantör som visade dem när vi var där och kikade lite snabbt, tyckte att de var mycket fiffiga, men tänkte aldrig på hur de var monterade. Men de var ca 3-4 cm vita saker. Får väl ta kontakt med honom och säga; "sorry att jag inte valde ditt kök men kan jag köpa de där vita dämparna av dig istället?!"

Anna

Edit: Blum verkar ha precis det jag leter efter!!! Tack för all hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.