Jag söker en enkel billig laser som kan visa en linje i taket. Jag ska montera inredningsdetaljer som ska vara parallella på väggen och upp i taket. Har hittat en Leica som ritar ett kryss där vertikala linjen går ända upp i taket men den är lite för dyr (runt 2500+moms). Några tips på billigare alternativ eller alternativt arbetssätt. Det är ganska många "monteringar" över en längre tid så jag vill helst slippa att mäta in eller hyra laser.
 
Är väggarna verkligen i lod då? De brukar liksom inte vara det...

/Kent
 
Nja, jag ska montera en detalj på väggen, och sedan mitt utför den ska jag pendla ner en lampa. Det är alltså inget som ska löpa från väggen och upp i taket. Då borde väl inte väggens lodlinje påverka så mycket, eller? Det är inte millimeternoga heller. Bara det är bättre än att syfta och enklare än att mäta.
 
Vad sägs om en Lasermark ILM-XT, köpte själv en sådan och den är inte tokig alls! Ritar linje upp i taket och även lite BAKOM själva instrumentet i taket!
Betalade 2258 för min inkl moms och frakt. Kom dagen efter!

http://www.geonik.se/?artnr=bl003
 
Snor tråden lite...

Om man vill ha en som ritar både taket och på golvet då? kan antar att man inte kan vinkla en laser som ritar 360 grader horisontellet till att göra det vertikalt?

/m
 
I allt mitt letande har jag sett flera "roterande laser" som går att lägga ner så den ritar i golv och tak (samt väggarna då).
 
Ludwig: Har faktiskt siktat in mig på den. Lite i dyraste laget för mig, men jag har lite altan trädgårdsjobb på gång i vår och det finns ju mottagare till den också så det blir nog en sådan. Var det stativ med från Geonik?
 
Drogen skrev:
Ludwig: Har faktiskt siktat in mig på den. Lite i dyraste laget för mig, men jag har lite altan trädgårdsjobb på gång i vår och det finns ju mottagare till den också så det blir nog en sådan. Var det stativ med från Geonik?
Det som följde med var: lådan, ett litet minimultistativ för att ställa på golvet, hänga på väggen eller fästa med den supermegastarka magneten (som också dubblar som remfäste), batterier, rem för att dra fast stativet på runda saker och såklart själva instrumentet med manual.

Magnetfästet var så kraftigt att när jag provade det på kylskåpet så var det rätt svårt att få loss det.. man kan utan problem använda det till att fästa lasern på en vanlig takstötta för skivor. :cool:

Här har du tillverkaren och kan se vad som ingår (ej mottagaren)
http://www.cstberger.com/Products/LaserMark/LM_ILMXT.htm

Som sidoinfo kan man väl säga att om det är lite skumt ute (som nu i januari vid 1530 en mulen dag) så är det inga problem att se linjen på handen 50 meter bort, men då var linjen lite bredare. Har funderat på att prova den med Julas billiga mottagare om jag behöver, annars är det nog så bra kräm i strålen att den funkar i skugga även på sommaren skulle jag tro.

Jag har bara lekt runt lite med den ännu och kontrollerat lite saker i övervåningen vi håller på att inreda och som nu är helt tom och jag är helt nöjd. Lustigt nog de glömde de debitera mig för fakturaavgift och frakten blev billigare och snabbare än väntat! :)
 
Tack för tipset - nu är den beställd.
 
Du nämner "Julas billiga mottagare...". Har du någon länk eller info. Jag hittar bara en för 1895.- och det är ju inte många hundralappar under LaserMarks egen mottagare. Finns det någon billigare modell som kan funka?

Vad är det för stativgänga? Jag har ett fotostativ från hedenhös men det är mycket stabilt i aluminium och går att höja upp mot två meter. Är det 1/4"-gänga skulle det nog funka fint att använda det. Annars kan man kanske fixa en adapter...

Ska inreda en lokal på ca 70m2 med speglar, belysning, hyllor, eluttag, bänkar m.m. i anpassad höjd. Ska bli jäkligt kul att se hur det funkar :)
 
Drogen, har du några exempel på billiga lasrar som gick att "vinkla" till tak/golv ritning? Så slipper jag leta :)
 
Mikael_L
Jag såg en krysslaser på Bauhaus som ritade lodlinjen upp mot taket lite mer än lodlinjen. Prismat för lodlinjen lutade kanske 30gr uppåt.

Minns inte riktigt säkert vad det var för nån modell, men vill minnas att det var typ deras egna lågprismärke och i så fall var priset säkert helt OK.
 
Redigerat:
Drogen: Stativgängan är väl vanlig kameragänga 1/4"x20? Förresten, nu har du väl fått den och provkört misstänker jag? ;)

Den billiga mottagaren från Jula jag syftar på är den här: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=160061 Får väl plocka med lasern och prova i butiken.

Förresten fick du någon fakturaavgift eller nåt annat förutom frakt, moms och pris?

Om man ställer ILMXT:n på golvet vid ena kortväggen så får man ju en linje från strax framför den, längs golvet till väggen mittemot och hela vägen i taket tillbaka! Den ritar ju liksom lite bakom med lodlinjen uppåt. Samma sak kan man ju göra med horisontallinjen fast den inte ritar upp den bakom instrumentet. Tänk bara på att lasern måste stå vinkelrätt mot motstående vägg annars blir ju inte linjen i golv/tak vinkelrät! Om man inte behöver linjen runt om i hela rummet samtidigt så klarar man sig långt med en bredritande krysslaser som ritar på tre av fyra ytor.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.