Blev lite sur på min fjärrvärmeleverantör (Tekniska Verken) då man i ett utskick före jul hävdade, citat "Koncernen ger en vinst som kommer dig till del genom låga priser och avgifter".
Jag har alltid tyckt att man haft en för hög fast avgift på fjärrvärmen (6000kr/år) och jag tyckte detta rimmade illa med ovan.
Jag gjorde en liten jämförelse av fjärrvärmepriserna för Sveriges 20 största kommuner (bifogat excel blad).
Kunde konstatera att Tekniska Verken (Linköping) då hade den näst högsta fast avgiften av dessa kommuner.
Gävle högst med 7100kr/år, Sundsvall och Göteborg lägst utan fast avgift!

Läs och kommentera! (fyll gärna på om din kommun/bolag ej finns med)
 
Mariestad/Töreboda Energi:

Fast avgift: 0:-
Rörligt: 0.63:- /kWh (ink moms).

Billigare än alla i den listan, förutom om man förbrukar mer än 20K kWh då Västerås/Mälarenergi är billigare.
 
Hej,

Det som är intressant är väl kombinationen av fast och rörlig kostnad. Gävle som MG68 refererar till har en hög fast kostnad men ett rejält lågt rörlig pris. Den leverantören skulle jag vilja ha! Liknande med Tekniska Verken i Linköping.
Tar man din exceltabell och räkna med exv 25000 kWh/år i värmeförbrukning så hamnar både Gävle och Linköping bland de allra gynnsammaste leverantörerna. Bäst har den det som är ansluten till Västerås.
 
Bo B skrev:
Hej,

Det som är intressant är väl kombinationen av fast och rörlig kostnad. Gävle som MG68 refererar till har en hög fast kostnad men ett rejält lågt rörlig pris. Den leverantören skulle jag vilja ha! Liknande med Tekniska Verken i Linköping.
Tar man din exceltabell och räkna med exv 25000 kWh/år i värmeförbrukning så hamnar både Gävle och Linköping bland de allra gynnsammaste leverantörerna. Bäst har den det som är ansluten till Västerås.
Jag skulle inte vilja byta till Västerås taxa, då skulle jag få högre kostnader.
Vi förbrukar nämligen "bara" 15000 kw/h
 
Visst är det så, stora förbrukare gynnas av ett högre fast pris och ett lägre rörligt. Jag vill ha tvärtom!
Vi förbrukar blott 13000kWh på 190kvm och då finns ju ingen ekonomisk sporre att spara på energi. Inte heller blir det lönsamt att byta fönster, isolera etc.
Tekniska Verken kör hårt med sin miljöprofil, "Vi ser grönt", men fjärrvärmetaxorna uppmanar mer till att slösa än spara!
 
Hammarö har 85 öre/kWh och en varierande fast avgift mellan 2500 och 3750kr.
Dyrast av alla?
 
Fortum har i alla sina prislistor bara pris med fast avgift. Men det finns även pris utan fast avgift, men det skyltar de inte med. Denna priset är just nu runt 1kr/kW (bindningstid 2-3 år). Eftersom jag har också rätt låg förbrukning, är det lönsamt för mig att ha just denna modell, istället för model med fast avgift och lägre kW pris.
 
Dalkia i Alsike, Knivsta

75öre/kWh
fast avg. 3000kr/år
Installation och växlare inbakat i tomtpris, inget åter om fjv ej nyttjas. Efteranslutning: ingen aning.
 
Welph,
Ja, det vad de jag angav. Det är en steg i rätt riktning (även om de är för höga). Man vill ju kunna påverka sina energikostnader och det gynnar de som har lågt värmebehov. Det blir nog mycket eldande när vi flyttar in om två veckor...
 
Lyfter denna tråd igen då SVT och Rapport i dagarna tagit upp fjärrvärmepriserna. Man är dock inte så tydlig på hur priserna beräknas. De priser som hämtas från Nils Holgersson rapporten är beräknade på en mindre fastighet med en årsförbrukning på 193000kWh . En villaägare har troligtvis ett högre MWh pris än det som anges här. Ex i Linköping där rapporten anger 664 kr/MWh blir för en normalförbrukande villa (20000 kWh årsförbrukning), 709 kr/MWh. För mig med en låg årsförbrukning på 13000 kWh blir priset i Linköping 870 kr/MWh!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.