Funderar på att montera återvinning på två frånluftsuttag för att värma källaren med denna energi. Flödena är små, ca 40-80 l/s och ekonomin är viktig i det hela.

Finns det små enkla aggregat för detta syfte? Eventuell räcker det med en frånluftsfläkt då tilluften till källaren kan fungera med självdrag. Någon som byggt något liknande?
 
skulle ju kunna säta en frånlufts fläkt i källaren och dra ut luften sen tillföra ny luft från don eller spaltventiler. men tänk på att inte har för mycket flöde på fläkten för då kan du få stora kall ras vi kalla dagar.. Är ingen ventkille dock men teoerier kan jag bjuda på :)
 
Jag vill ju få tillluften till källaren att gå genom värmeväxlaren, inte via andra ventiler och don.
 
De minsta aggregaten är de som är tänkta som ersättare till minivent och minimaster. Tex Fläktwoods RDKG eller RDKR, eller Flexit K3/S3, mfl.

De kostar dock från ca 20.000:- och uppåt + installation.
 
Finns små aggregat som (tyvärr) har all luft på samma ställe, t.ex.
Mitsubishi Q Vent VL100
Forclima E100SX

Har nämts i någon annan tråd. De har tyvärr ingen hantering av avfrostning, så man måste själv stänga av dom om de frostar igen.

(skrivet efter mitt dåliga minne, hoppas benämningarna ovan stämmer så kan ni söka).
 
M
Kolla in Flexit S3. Borde fungera bra till dej. Ingen avfrostning krävs då den har en roterande värmeväxlare. Smart att sätta dit ett FTX system

Läs mer om FTX här
 
Redigerat av moderator:
Någon som har en uppskattning om energimängd som går att spara med ett ftx-aggregat? Jämför med självdrag och ren frånluft skulle vara intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.