Detta måste man ju bara testa nån dag. Klipper in...
" I took the the individual parts and put them in a solution of Baking soda and water, hooked the Neg. side of my battery charger to the parts in the solution , and the Pos. side to a stainless steel rod in the solution, turned on the Battery charger and watched the rust leave the parts. Process took about 24 hours in the Baking soda/water solution (one table spoon baking soda to one gallon of water) "

<edit> Såg nu att det var samma råd som Eld gav, nog värt att testa ja...

/Kent
 
Får man låna tråden med en relaterad fråga?

Jag har Stanleys kombinationshyvlar no 45 och no 55 (urvackara men nästitill oanvändbara) med en massa profilhyvelstål. De flesta är oanvända (undrar varför). Som jag förstått det så skärper man sådana stål genom att slipa på flatsidan så själva profilen är intakt. Nu är det så att mina stål också är anlupna på själva profilen så hur sjutton slipar man själva profilerna? Har försökt med att smågnugga med fina slippapper för metall men det skulle ta en evighet att gno på alla hyvelstål. Någon som har något förslag?

Finns det profilerade slipstenar? En annan tanke jag hade var om man kunde göra egna slipstenar och forma dem efter pofilen. Kan man det måntro?
 
sveaman skrev:
Får man låna tråden med en relaterad fråga?

Jag har Stanleys kombinationshyvlar no 45 och no 55 (urvackara men nästitill oanvändbara) med en massa profilhyvelstål. De flesta är oanvända (undrar varför). Som jag förstått det så skärper man sådana stål genom att slipa på flatsidan så själva profilen är intakt. Nu är det så att mina stål också är anlupna på själva profilen så hur sjutton slipar man själva profilerna? Har försökt med att smågnugga med fina slippapper för metall men det skulle ta en evighet att gno på alla hyvelstål. Någon som har något förslag?

Finns det profilerade slipstenar? En annan tanke jag hade var om man kunde göra egna slipstenar och forma dem efter pofilen. Kan man det måntro?
kan inte elektrolys vara ett alternativ då?
 
En sköttebritta eller allmänt kallad scotcbrite grovrengörare brukar jag köra med när jag gör rent spackelspadar.Men man får tänka sig för så att man slipar i rätt riktning så att det inte hugger tag i grejorna Enkelt och genialt! / Mats
http://www.slojd-detaljer.se/pslweb/product.aspx?productid=7465
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.