Träig snickare, så här tänker jag:

För att kunna isolera behöver man bryta bort den panel som finns där och det låter sig sällan göras med mindre än att den panel man bryter bort till vissa (oftast stora) delar förstörs. Har man handhyvlade panelbrädor med handhyvlade locklister har man skaffat sig problem om man vill bevara utseendet på huset.

Allt man inte flyttar ut hamnar 30 mm längre in. Takfoten, fönster, dörrar, dekorationer, veranda osv. Och skaderisken även för andra detaljer är stor. Något fulare än djupare fönstergluggar på utsidan är svårt att hitta tycker jag, och 30 mm är mycket mer än man tror när det gäller just det.

Vi diskuterade från början att sätta vindpapp under panelen men tänker inte ta risken att förstöra 140 år gammal panel för det, utan satsa på att klina invändigt. Men i vissa rum hindras vi av samma orsak, i köket t.ex. Pärlspånten där skulle förstöras om vi rev ner den, så där får vi klara oss som det är, fast med omisolerat golv.
 
Jag tycker att det låter klokt att vindtäta fasaden med vindpapp om ni ändå måste renovera den. Är det bara vindtätt räcker nog 10 cm timmer gott som isolering, det fungerar iallafall fint hos oss. Testa sedan att bo i huset en vinter så upptäcker ni snart vart det drar och vilka golv som behöver fyllas på med mer isolering. Om de gamla fönstren finns kvar sparar ni massor av värme på att se till att de är ordentligt kittade och att innanfönstren tätat med fönsterremsor, känn även efter så det är ordentligt tätt runt fönsterkarmarna. Fyll självklart på vindsbjälklaget så mycket det går med kutterspån, thermoträ eller liknande isolering.

Angående uppvärmingen beror det ju på hur mycket ni skall bo i huset och hur stort det är. Grundvärme är ju bra att ha på i vissa rum när de inte används, speciellt där vatten m.m. finns indraget. Är huset välkonstruerat klarar det säkert av att stå helt utan uppvärming också men det tar ju ett tag att få det varmt när ni kommer. Jag skulle nog skaffa några flyttbara elelement som kan hålla några plusgrader i huset och sedan installera en rejäl gjutjärnskamin som snabbt kan värma upp en del av huset när ni kommer. Att vänta ett halvt dygn på att en kakelugn skall börja värma huset är inte så kul, men ett bra komplement när ni väl fått upp värmen.
 
Men om man tänker som så att man har en timmerhus där man inte behöver ta hänsyn till verandor och annat. Fönster och dörrar kan man flytta ut. Håller verkligen med dig att det inte är snyggt med fönster kvar när man gör en tilläggsisolering. Hur skulle ni göra då när ni isolerar utvändigt?
 
Om vi bestämmer oss för att isolera trots allt så blir det ju till att flytta ut fönster och dörrar. Det finns en glasvaranda också som ju komplicerar det något. Allt går ju att lösa, men det kommer att ta sin tid att flytta den i så fall.

Återigen, är det någon som värmer sitt hus med vattenmantlad rörspis eller kakelugn som vill dela med sig av lite erfarenheter? Kan man kombinera en sådan trögstartad värmekälla som varar med kaminer som får effekt lite snabbare så kan det ju vara ett koncept för själva uppvärmningen. Å andra sidan kanske en sådan vattenmantlad spis är så sjukt stor att det inte är att fundera på. Måste kolla lite mått på sådana...:)

Till någon som undrade så är huset på ca 120 kvadrat fördelat på två plan.
 
Hallå, en kakelugn fungerar klart bäst om den alltid är varm (alla dagar). En nedkyld ugn tar tid att värma och är lite känslig för övereldning.Vattenmantlade spisar funkar bra, är en sund "pjäs" att ha i köket för matlagning och det innebär inget krångel mer än att de ska frostskyddas.

// Micke
 
Träig snickare, är osäker på om din senaste fråga är adresserad till mig, men OM jag mot all förmodan skulle lägga på isolering fick det bli en fullständig ommöblering. Flytta ut allt (något djupare fönstergluggar och dörröppningar invändigt kan jag leva med, om det inte blir för mycket). Med allt menar jag även grunden och takfoten, varför man i så fall måste justera takvinkeln en aning med salningar i ströläkten på taket. Orkar man med detta, inte särskilt troligt dock, kommer man undan med äran i behåll och har två saker att leva med som stör det ursprungliga intrycket: Djupare gluggar som kan fuskas bort genom att men samtidigt justerar avståndet mellan ytter- och innanfönster, och en annorlunda takvinkel som knappast ens man själv märker efteråt. Det blir ju också en liten skillnad mellan takutsprånget på gavlarna (om man inte flyttar det också), men tror som sagt ingen märker det. När jag tittade på det där, innan vi fattade beslut om att låta bli, kom vi fram till att man trots åtgärderna max kan lägga på 2", vilket iofs är en stor skillnad.

Sammanfattningsvis kan man kanske säga att det kostar mer än det smakar, och att om det verkar jobbigt att lägga om takteglet så framstår det som semester jämfört med att justera en torpargrund i djupled.

Och återigen, på minussidan tillkommer alla skador man åstadkommer på trädetaljerna.
 
Det var en allmänfråga. Inte bara till dig.
 
Någon tog högre upp problemet med möss och jag måste spinna vidare på det. Vi bor i ett liggtimmerhus som föregående ägare (till mitt förtret) tilläggsisolerat rejält både ut- och invändigt. Elförbrukninging när de tidigare ägarna bodde här var trots detta hög (vi har ordnat jordvärme och löst det) men största problemet är mössen. De låter OERHÖRT mycket. jag tror inte någon som inte hört det själv kan förstå att möss som springer i väggen till sovrummet är fullt tillräckligt för att väcka min som normalt sover som en stock. Vidare får man ett intressant problem då väggarna är så hetäckande/välsnickrat täta att det inte heller går att komma åt mössen någonstans i huset eftersom de enbart håller till i väggarna och inte kommer fram inomhus.

sedan ser ju dessutom fönstren helknäppa ut..
 
Visa oss en bild. På fönstren alltså. Hur tokigt ser det ut? Tips om råttor. Skaffa katt. Hade gott
 
har katt, en väldigt duktig sådan dessutom. Problemet är att de möss som tar sig förbi katten och in i väggarna under hösten sedan förblir väl skyddade inne i väggen.

Fönstren sitter ca tio centimeter in i väggen från fasaden räknat och mer än 20 cm in från insidan.
 
Du får nog ta en titt hur det ser ut mellan mötet mellan pannel och grunden. Ta en mindre spegel och kolla om du kan se om det är stora springor. Lycka till
 
Har mössen väl tagit sig in i det tilläggsisolerade utrymmet så har dom fixat det fint för sig. varmt och gött och inget katt som kommer åt dem och det finns säkert många vägar ut och in där... Inte för att måla f-n på väggen och det varierar nog från år till år hur mycket möss man har men lite pyssel är det för att bli av med dem. Börja med en elektronisk skrämma är mitt tips. Ta den som går igenom väggar för ca 200kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.