Låter det rimligt?
Vi har för avsikt att bygga ett tvåplanshus ca 250 kvadratmeter samt fristående pannrum och garage, sammanlagt 3 byggnader. Vi har ritat huset tillsammans med arkitekt och har lämnat ut ritningar till snickare och husfabriker att räkna på det hela.
Nu har en offert ramlat in och den avser gjutning av tre plattor (ca 125 kvadrat till huset och ca 50 kvadrat gånger två till garage och pannrumsbyggnaden), resning av stomme till invändig isolering (vi kommer att göra elen själva) på såväl pannrum som själva huset, tvåkupigt taktegel, plåtarbeten, fönster, ytterdörrar, tre garageportar. Garaget kommer vi att själva bygga men material såsom garageportar, fönster och taktegel även till garaget ingår i offerten. Takstolar ingår till samtliga byggnader men själva virket är exkluderat eftersom vi har tillgång via släkt till stort sågverk. Priset för att snickare ska uppföra dessa två byggnader samt material är 1,8mkr. Rimligt? Grävning och schaktning kommer att utföras av annan entreprenör och ingår inte i summan.
Kollar av med er här på forumet eftersom många av er har stenkolla på läget...
Hälsningar från några som ligger i startgroparna!
 
Först lät det dyrt, men sen insåg jag att jag inte riktigt förstår hur stort det är. Kan du inte skicka ut offerter till lite fler så du kan jämföra sinsemellan?
 
Det lät väl inte helt orimligt. Det är naturligtvis svårt att göra en exakt bedömning efter din ganska kortfattade beskrivning. Räkna med 15000kr/m². Som jag tolkar din beskrivning är huset klart till 50%. Då landar du på 1875000.
 
Hej igen och tack för snabba svar!
Jag har ute offerter till både husfabriker och till en snickare till eftersom vi vill ha jämförelse, men de har inte droppat in ännu. Banktjänstemannen i mig vill ha kalkyler.... De här snickarna tycker vi verkar seriösa och jag vill liksom testa av deras pris lite. Huset är tvåplans ca 250 kvadrat och de båda sidobyggnaderna är ca 50 kvadrat vardera, det ena med garage + loft och det andra med pannrum + loft. Det ingår inte något virke i deras offert bara takstolar. Material och platta ingår även till garaget som vi har tänkt uppföra själva. Huset som vi utgått ifrån är i "verkligheten" inte 250 kvadrat utan ca 200 kvadrat och 1½plans och skulle vid telefonsamtal med hustillverkare kosta i byggsats 1 690tkr och ca 3,4mkr om det skulle vara nyckelfärdigt. Vi tänker göra mycekt själva och har tillgång till grossistpriser på el och virke bla. Till 3,4 mkr kommer vi inte att nå, men det är ju inte frågan om att kunna slå det priset. Vi vill givetvis hålla nere kostnaderna och månadskostnaden så mycket som möjligt. Därför jagar vi kostnaderna. Vi bygger dessutom på landet så kostnader såsom egen brunn och avlopp tillkommer. Vi betalade dessutom relativt högt pris för marken eftersom det är nära till vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.