Subscream skrev:
Har de stängt friskluftsventilerna? För man behvöer bara ha EN öppen för att det ska vara tillräckligt för hela husets ventilation! Åtminstone vi som har ca. 100 kvm nere. Det kan ju hjälpa något...
Vad jag vet så skall man INTE stänga några ventiler om man har frånluftsvärmepump (som många Älvsbyhus har. Detta försämrar tydligen verkningsgraden hos pumpen.
 
Tjena,
Bor i en smålandsvilla med hydrostatisk avfuktad krypgrund. Vid installation av avfuktaren installerades även en temp/fuktmätare i grunden (trådlös). Så nu när det var -10 ute såhade jag ca 10C i gruden som är oisolerad. Golvet inne får ju ungefär samma temp som resten av huset då golvet är isolerat nedåt. Sedan sätter jag ju på mig ett par strumpor istället för att elda för maskarna, men nu var väll detta inte en diskution om vad som är bäst golvvärme eller radioator styrt :)
En sak att undersöka om man har golvdrag i ett prefabhus på torpargrund är huruvida man skummat mellan huskropparna. SMV fick ner slag på detta på besiktning och åtgärdade det och golvdrag försvann. Bara ett lite tips.
 
Tack för alla synpunkter, verkligen intressant, jag fick en del ideer vad jag ska kolla på.
Dock så tror jag precis som ni skriver att det nog mest upplevs kallt pga att de har laminatgolv överallt förutom i hallen där de har laminatklinkers eller vad det kallas.
Ska kolla tempen under huset också och jämföra med era värden och se ifall det är tillräckligt isolerat under.
Alla ventiler är öppna och inga stängda. har ca 21.5 inne.

mvh /Tobbis
 
Lite off topic, men lustigt att nybyggda hus har kalla golv, där jag bodde förut var ett orenoverat 40-tals trähus med torpargrund och de sågspånsisolerade golven var inte det minsta kalla. Tycker ju att 60-70 års utveckling borde göra att folk slipper frysa om fötterna.....
 
Hmmm, de har ju inte laminatgolv, det är ju parkett de har också, skumt.
Till Lars T måste jag bara säga att jag håller med men jag vet dock att man hade betydligt mer isolering i golvet då än nu, dock så har jag ett 20talshus själv med krypgrund och sågspånsisolerat golv och när jag nu har kring 21 grader inne så är det inte golvkallt. Dock så har jag bara kring 4 grader under huset så jag tycker det är konstigt att ett hus med 10 grader under kan vara kallare än vårt hus. Kanske är det så att kylan lättare går igenom dagens golv och då spelar det ingen roll hur kallt man har under huset.
 
Kan det vara så att det är ventilationen som gör att det blir ett drag på golvet? är det den faktor som spelar mest in?
 
Men vilken sorts pakett har de? Vet nämnligen att grannen som har Älvsbyhus sa att man kör med 7mm parkett som tillval, han tyckte det var ett "renoveringsgolv" så han la själv in 15mm ekparkett. När han byggde för 2,5 år sedan kunde man alltså inte få 15 mm parkett.
Nu vet jag ju inte hur väl parketten isolerar, men lite borde den väl göra...
 
Har själv bott i nytt Ä-hus i 2 år. När det är minus grader ute så är Ä-hus super varma, även golven. När det är plussgrader eller bara några minusgrader är det kallt i huset och då även på golven.
 
Tobbis: Kan det vara så att det är ventilationen som gör att det blir ett drag på golvet? är det den faktor som spelar mest in?

Subscream skrev:Har de stängt friskluftsventilerna? För man behvöer bara ha EN öppen för att det ska vara tillräckligt för hela husets ventilation! Åtminstone vi som har ca. 100 kvm nere. Det kan ju hjälpa något...

Vad jag vet så skall man INTE stänga några ventiler om man har frånluftsvärmepump (som många Älvsbyhus har. Detta försämrar tydligen verkningsgraden hos pumpen.


Precis vad jag menade, Tobbis. Det KAN vara så att de har öppet lika mycket friskluftvemntiler som man har på sommaren, dvs fullt upp allihop - och det behövs bara EN öppen totalt sett för att man ska få tillräcklig ventialtion med tanke på frånluftsvärmepumpen (sa installatören) ; alltså kan man ha 1/3 öppet i tre olika rum. Då kanske det blir mindre golvkallt, om det beror på det!
 
Om du inte sänker fläkten på pumpen kommer det in lika mycket luft i huset även om du stänger ventilerna. Den luften som går ut måste ersättas av ny. Och om du har entilerna stängda kommer den i nnågon annanstans i stället. Kanske någonstans där du inte vill ha in den.

Så ha ventilerna öppna och reglera fläkten på pumpen i stället om du vill minska ventilationen. Tänk bara på att försämrad ventilation kan leda till sämre luft och större risk för fuktproblem.
 
Hmmm, det råder lite delade meningar om ifall man bör öppna och stänga ventiler verkar det som. Ska man alltså ha lika öppna både på vintern och sommaren? Det låter ologiskt eftersom man drar in mer kyla på vintern då eller?
Dock är ju huset helt nytt i år så man ska väl kanske ändå köra fullt öppet för att vädra ut all fukt med mera men till nästa vinter är det ju intressant att veta ifall de bör stänga ventilerna lite mer på vintern? vad säger älvsbuhus om frågan, vad säger dem så säger sig veta?
 
Den luft som ventileras ut måste ju ersättas, eller hur? Om det kom in mindre luft än det gick ut skulle det uppstå vacuum i huset efter ett tag. Stänger du ventilerna får du alltså in exakt samma mängd oupvärmd luft, men det kommer in genom andra otätheter i stället.
 
Stryper man ventilerna så kommer fläkten inte kunna blåsa ut lika mycket luft eftersom jag antar att det bildas ett motstånd, precis som det blir när det exempelvis ligger en hel delskräp i munstycket till dammsugaren, det blir helt enkelt inte lika mycket sug.
 
Undertrycket i huset ökar troligen, ja. Men att det skulle ha mer än marginell betydelse för luftflödet finner jag föga troligt.

Men, men. Gör du som du vill. Det är ditt hus.
 
Jag vill bara visa på ett ex ta en byggspade som är ny och lackad, den känns iskall nästan direkt, och prova sedan en spade som varit i bruk i många år där lacken slåppt av allt slit, den känns inte kall. Dettta innebär att lackade golv känns kalla och oljade golv blir varma, pga att strolningsvärmen från kroppen övergår till materialet
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.