Har renoverat ett äldre hus och tyckte att lösullsisolering skulle vara ett bra alternativ.
Tyvärr har det vid efterkontroll visat sig att densiteten inte blev den utlovade.
Har någon annan varit ute för detta problem? Skulle vara tacksam för råd hur jag bör gå vidare med detta. Har ju inte lust att betala fullt pris för ett jobb som inte är bra utfört.
 
Menar du att det sjönk ihop eller? Isoleringsföretagen brukar ha en mall de går efter någon % satts så beställer man typ 10cm till så lägger de på 10% för att det sjunker ihop 10% på 5 år eller nått. Dvs de lägger på då totalt 11cm. som efter 5 år då är 10cm.

En seriös firma skulle givetvis ta höjd för det.
 
Menar du att densiteten blev för hög eller låg?
Jag har inte sprutat så mycket lösull, men det intryck jag har, är att densiteten kan den som sprutar isoleringen inte påverka. Det man kan påverka är tjockleken.
 
andersmc skrev:
Menar du att densiteten blev för hög eller låg?
Jag har inte sprutat så mycket lösull, men det intryck jag har, är att densiteten kan den som sprutar isoleringen inte påverka. Det man kan påverka är tjockleken.

Visst kan man påverka densiteten när man sprutar. Min erfarenhet är att man måste "puffa till" det man sprutat på en aning för att få dit rätt mängd givet någon tjocklek.
 
Densiteten kan du inte ändra på nixpix, men höjden/mängden kan du ju justera som du vill.

Densiteten bestämms vid tillverkningen.

kan variera lite ibland efter hantering pga fukt och torka.
Är det mycket fel på det du använt så ska du givetvis reklamera.

jag jobbar dagligen med tillverkning av isolering på isover.
 
pajsen skrev:
Densiteten kan du inte ändra på nixpix, men höjden/mängden kan du ju justera som du vill.

Densiteten bestämms vid tillverkningen.

kan variera lite ibland efter hantering pga fukt och torka.
Är det mycket fel på det du använt så ska du givetvis reklamera.

jag jobbar dagligen med tillverkning av isolering på isover.
Det är någon som tänker fel här.....

Densiteten på själva lösullen, materialet, kan man förstås inte ändra på. Det bestämmer du när du tillverkar produkten.

Densiteten, dvs massan per någon given volym, på den utsprutade produkten beror helt på hur jag sprutar, och det är ju detta som är intressant.

Beroende på hur man bär sig åt blir det olika mycket luft i isoleringen, mer eller mindre kompakt, olika mycket fluffighet. Kalla det vad man vill.

Den som försöker kratta ut lösull (som inte är tänkt för det) inser snart att det går åt alldeles för mycket ull. Densiteten på den monterade produkten blir för hög.

Sprutar man ut ullen är det lätt att man får för mycket luft i isoleringen, dvs det går åt mindre än vad tillverkaren rekommenderar. För den som är en van sprutare är detta förstås inget problem, vi andra kan behöva trycka till isoleringen en aning för att få på anvisad mängd (alternativt bygger isoleringen högre än man tänkt sig).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.