Hej alla!

Någon som vet hur man på bästa sätt målar "schackrutor" på ett grägolv. Tänkte vitt och någon lite mellangrå färg och vita väggar. Rutorna ca 20-30 cm.

Hur maskerar man osv.

Nu är det ju inte så att man är helt imbecill och inte vet vad schackrutor är för något utan mera om det finns tips och tricks för att göra det lättare. Typ börjar man med ljusa färgen eller mörka, och kanske tips om hur man maskerar på effektivaste sätt.

Det är ca 40 kvm gillestuga i en källare, som ska få en liten uppfräschning.

:D Erber
 
Det enda rimliga är att börja med den ljusa färgen, eftersom det är mycket svårare att få det att täcka om du gör tvärt om.
Finns det så många andra sätt att göra det på än att måla golvet med den ljusa färgen, tejpa rutor med maskeringstejp och sedan måla med den mörka färgen?
 
Tack för svaret.

Nä, egentligen finns det väl inte så många sätt. Det är bara så att jag har läst / sett en en "instruktion" med tips på hur man gör. Jag vill minnas att (precis som du säger) att man lade de ljusa rutorna först, men man målade inte heller något där de mörka rutorna skulle vara. Sedan flyttade man maskningen på något sätt.

Tanken var väl bara om någon kanske sett samma program / läst samma tidning. För jag har en diffus minnesbild att det var bilder på hur man maskade smart så inte man fick maskningstejpens bredd mellan rutorna på alla ställen.

Mitt minne sviker mig vart jag sett detta själv. Har sökt som attan på nätet men kan inte hitta något.

/Erber :cool:
 
skaffa fyrkantiga färdiga klisterlappar. att maskera ett golv med rutor är fruktansvärt. bästa är redan urklipta färidga eller färdig matta som man lägger på. som man sedan målar över för att sedan ta bort...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.