Hej hej!

Vi håller just på att flytta in i vårt hus och jag har såklart börjat lätta på de fula laminatgolven och hittat fiiinfina trägolv under:)
Är säker på att kunna slipa upp de flesta och få till det riktigt bra, men i det största rummet är jag lite fundersam... Bifogar en usel bild men ska försöka förklara mina funderingar...

Under laminatgolvet ligger nån slags skumplatta, nåt vitt med en grön yta över, tror det vara nån tunn pappa oxå och sen kommer själva träet.
Dock ser plankorna rejält ojämna ut och under dem (finns en springa mellan golv och dörrkarm där jag sett rakt ner), iallafall, under golvet är det som ett tomrum på säkert en halv dm om inte mer, och sen kommer nåt annat material, vet inte vad...
Vill såklart dslipa upp det golv jag hittat, men är rädd för att det är nån knepig konstruktion där som gör att golven då blir helt oisolerade eller nåt annat dumt...

Finns det nån som förstår vad jag yrar om? hahahaha... vetesjutton om jag ska våga ge mig på det golvet, men hur brukar konstruktionen se ut, huset är byggt 1935 och jag antar att man använt enbart trägolvet från början, men vad vet jag?
 
  • bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Under laminatgolv brukar man lägg "vitt skumgummi" eller papp mest för att minska ljudet och jämna ut ytan under golvet...
 
Jag tror inte att man har använt trägolvet från början i ditt hus om det är från -36. Vi har ett hus från början av 1900-talet och där syns tydligt i vilka rum man använt trägolvet och i vilka man haft trägolvet som undergolv till troligtvis linoleummattor. De golv som är undergolv är nämligen inte speciellt snyggt lagda och man har använt ganska dåligt virke, man har lagt olika bredder och man har inte brytt sig om ifall det blev någon lite extra stor spricka någonstans. Det gjorde ju inte något när man ändå skulle ha en matta över.
Nu vet jag inte hur stor skillnad det är mellan början av 1900talet och 30-talet, men vi har just bytt ut trägolvet i köket och under vårt golv hittade vi en massa sågspån. Det hade blivit avstånd mellan golvet och sågspånet under de här hundra åren. Spånet har väl tryckts samman och hadeinte längre samma isoleringsförmåga som det förmodligen haft någon gång i tiden.
 
-Lucca- skrev:
Hej hej!


Under laminatgolvet ligger nån slags skumplatta, nåt vitt med en grön yta över, tror det vara nån tunn pappa oxå och sen kommer själva träet.
Aha....nu börjar det bli spännande. Byggnadsvård och kriminalhistoria på en gång. Jag skulle fundera på att ringa "Cold-Case" vid polisen!

Nog för att man har hört talas om mycket folk hittar i sina hus när man river men du tar absolut förstaplatsen!

...:)
 
Hahahahahahaha! Jaaaa, en riktigt riktigt tunn farsa låg det därunder, men jag lät honom ligga kvar o gro till sig;-)

Nu har jag iallafall slitit bort klickgolvet i ett av sovrummen o hittat ett ljuvligt trägolv, men jaa...vardagsrummet får vi väl klura lite mer på...

tack för era svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.