Vi skall lägga om vårt tak. Det är idag tegel. Väljer mellan tegel och betong. För/nackdelar med respektive?
Vad borde kostnad vara (ink ny papp och läkt)?
Taket är ca 190 kvm.
 
Bytte själv ett tak på 196 kvm förra hösten, det kostade runt 20.000:- inkl. papp, läkt, fotplåt och Benders Palema btg-pannor...

R.
 
det låter jätte billigt med 20 000
får man fråga var du köpt matrial så billigt?
jag ska också byta tak ca 160 kvm, bara pannor har jag hittat går på mellan 15000-45000 finns dyrare med..
läkt och fotplåt har jag inte kollat
 
20.000??? Låter otroligt billigt. Har snarare räknat med 40-50 tusen för material. Vad borde själva jobbet gå på om jag anlitar hantverkare?
 
Betong pannor är väl det billigaste man kan lägga på taket, gav 50:- kvadraten. Läkt, plåt, papp och råspont från Byggmax. Använde däremot YAM papp på alla ytor utom takfot, nock och ränndalar. Finns ingen anledning med YAP på ytor där inte pappen böjs eller riskerar rörelse i underlaget... Ingår även nocktätning och fågelband i dessa 20K och fick en halv pall pannor över :)

Jag gjorde ju jobbet själv, (är hantverkare :) skulle kostat någonstans omkring 60k-75k... Hade en del rötskador och fick rikta taket en hel del så det tog lång tid...

R.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.