Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hur kan man säga att det skall prutas utan att ha sett jobbet?

Jävla hackande utan mening. Kanske sitter det fixrester ovanför diskbänk, han kanske räknar nån timme att skära upp blåsor osv, osv. Strukturen är kanske övermålad, dvs att det går väldigt mycket spackel.
 
Man kan väl konstatera att om man inte tror att man kan göra jobbet med minst samma kvalitet till en lägre kostnad än det kostar att anlita en yrkesman (om man räknar samma timpenning som man har själv efter skatt) så är det ett OK pris.

Med ROT-avdraget är det inte särskilt lönsamt att anlita svart arbetskraft, men för all del, sådant har förekommit i alla tider, och ibland har man inget val.
 
jag fick en offert på 10 000 för att måla om vårt kök (fina väggar, litet kök utan sittplats..) vitt förstås men jämför man med det tror jag inte att ert förslag är överpris. Håller dock med om att det är onödigt att köpa svart nu med rot-avdraget. svårare att reklamera då
 
Om jag vill köpa en tjänst utan kvitto är det väl upp till mig.. visst att man kan använda ROT-avdraget men då måste vi ju vänta tills 2010 års deklaration för att få tillbaka max 1500kr.. Sen är det som 5.2 Racing säger att det finns fixrester ovanför diskbänk plus att strukturen är övermålad.... Men jag är säker på att han kommer att göra ett toppenjobb!
 
Men hallå, 8-10 timmar är självklart för mycket, men det var en beräkning med tanke på 200 kr i timman och offererat pris. Sen är ju frågan om man kan få ett jobb utfört hur billigt som helst, någon stans går ju en gräns när hantverkaren inte tycker det är lönt att jobba svart för så lite. Jag set det som så är hantverkaren och jag nöjda med priset så är ju allt bra. Dessutom kan jag ringa till honom igen med gott samvete och be han att göra ett nytt jobb, vilket jag inte kunnat om jag prutat ner honom i skorna.
 
Exakt!
 
FÖRSTÅR inte varför vissa väljer att anlita svart arbetskraft!
Det blir kanske lite billigare men det är ändå helt fel, väljer du att bygga ett helt hus med svartarbete ochså?!
Vitt arbete skulle ha kostat max 6000kr och efter skattereduktion får du tillbaka 3000 kr.

Har du inte råd med det så bör du sälja boendet eller göra jobbet själv!
 
Risken är tio ggr större att bli blåst om du gör det vitt. Att bygga ett helt hus, nja. Inte helt svart.

Ang din slutkommentar så måste jag nog säga att det var nog fan det dummaste nån skrivit på detta forum.
Varför "bör" han sälja(!) sitt boende om han inte har råd att anlita nån för 6000:- Vart finns sambandet?
 
Hemmakatten
sobel_12 skrev:
Om jag vill köpa en tjänst utan kvitto är det väl upp till mig..
Det är faktiskt inte upp till dig! Att du bryter mot lagen är en sak, just det stör inte mig direkt. MEN, jag - och alla andra i Sverige betalar 20.000 :eek: mer i skatt per år! :eek: än nödvändigt just bara på grund av allt svartarbete.

Förutom det så är det många, många som gått på nitar vid svartarbete när jobbet i efterhand inte visar sig så bra som man trott. Och genom att försöka pruta ändå mer på priset, så lär du garanterat inte få något förstklassigt jobb.
 
Hemmakatten skrev:
Förutom det så är det många, många som gått på nitar vid svartarbete när jobbet i efterhand inte visar sig så bra som man trott. Och genom att försöka pruta ändå mer på priset, så lär du garanterat inte få något förstklassigt jobb.
Och du menar på fullt allvar att det skulle vara nån skillnad mot vita jobb? Detta forum är ju helt nedlusat av dåliga erfarenheter. Dom flesta vita.
 
Redigerat:
Det sticker verkligen i ögat på folk om man råkar säga att man ska anlita någon svart... nu handlar det om 17kvm väggyta som ska bredspacklas och inte ett helt hus som vissa påstår att jag ska bygga! ;) Har ni aldrig lämnat bort bilen till en kompis som fixar nåt litet åt er, eller bett en kompis med förmåner handla något åt er? Nu blev det visst lite "off topic", men jag är långt ifrån ensam i den här tråden!
 
Redigerat av moderator:
Jag tycker att det låter som att ursprungsfrågan kan anses besvarad, och så stänger jag den här tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.