Hur stor ackumulatortank kan man ha till 10 kvm plana solfångare? Eller snarare, jag är sugen på en 1500 liters tekniktank till mitt vedsystem som totalt ska ha ca 5,5 kbm ackvolym. Hur mycket solfångare måste jag ha för att klara det? Plana resp vakum. Bör jag gå ner i tekniktankstorlek för att det ska funka tillfredsställande?

Taket är i perfekt söderläge och brutet, skulle grovt tippa på 40grader uppe och 70 grader nere. Ska jag sätta en del på övre och en del på undre taket för att få max utbyte under så lång tid som möjligt?

Utan att riktigt veta är det nog sommarbekvämligheten jag mest är ute efter, då jag under vår och höst kan köra med ved om solen inte orkar.

/Lars K
 
Vet en som fått sin 1800 l tank att gå i kok med 11,3 m2 lesol plana, Han har 2 solslingor högt/lågt i tanken med solfångarstyrning som växlar mellan nivåerna..

Om Roli inte är här så testa nå honom på pellets.info så kan du höra mer exakt hur han gjort
 
har samma fundering med annan uppvärmning. Comfort Zone FLVP 6,5 kw ska dockas mot ack. Ska ha 120 rör dvs 4 solpaneler a 30 rör fr www.sfinx.se. Vet inte om jag ska nöja mig med 750 liter el ta 1000 l. Dörröppningen är 910 mm och minsta tusenlitarn oisolerad fr Borö är 890 och Strömsnäspannan 900 (sfinx leverantör av tankar).
 
glömde berätta att huset är 250 kvm uppvärmd yta med golvvärme uppe å nere. Nybyggnation.
 
Jag har 10 m2 Solfånfare med en 500l teknik tank och 500l slavtank. Stänger en slavtank över höst och vinter. Fungerar bra.
Visst du kan få en stor tank att koka någon gång men du har svårt att få upp temperaturen till varmvatten och värme speciellt under höst.vinter och vår.
 
Precis som 2an skriver så har jag fått min acktank att gå i kok.

Mina solfångare, 7 st moduler Lesol 5AR, är på 11,3 m² och är monterade i 23° lutning (ville ha dem integrerade i taket och inte uppvinklade på någon ställning). Detta medför att under sommaren så ger de väldigt mycket medans jag tappar en del höst och vår. Under ventern får jag inte något tillskott, men det beror inte på montagevinkeln eller solfångarna utan på naturliga hinder. Har ett skogsbevuxet berg bakom huset som solen inte "orkar" över under vintern.
 
har nu beställt 750 literstanken pga ska vara möjligt att få ut tanken ngn gång i framtiden utan att behöva sabba dörren, dvs ta bort dörr + foder.
Partiell förångning anses vara bra sätt att hantera kokande acktank. Dvs man har relä som bryter solfångarpump vid 95 grader och sedan låter man vätskan i solfångaren koka över i ett oversized expansionskärl. När sedan natten kommer kondenserar vätskan tillbaka igen. SÅ har jag fattat Stig på sfinx beskrivning iaf
 
i ett vanligt värmesystem försöker man montera tryckexpansionskärlet där systemet är som svalast, långt ner på tank eller returledning etc, bl.a för att inte gummiblåsan skall belastas med onödigt hög värme(och här talar vi om 30-50 grader). Vid partiell förångning kan det röra sig om 130-200 grader. Hur länge står gummiblåsan pall? För de som monterar solfångaren mer vertikalt och försedd med 10 bars säk-ventil uppstår sällan problemet med kokning även vid strömavbrott.
 
Det finns expansionskärl utan gummiblåsa så det behöver inte vara några problem.
Skall man ha någon nytta av partiell förångning så skall man ha solfångare som lätt kan "dränera" solfångarvätskan typ Sfinx eller likvärdigt, plana solfångare typ Lesol fungerar det inte på..............
 
Vart få man tag i dessa kärl? Visst fungerar partiell förångning på Lesol. Det är ångan som trycker ner vattnet i kärlet och den får inte ont i ryggen av att rören ligger i slingor men det bästa är ju att slippa förångning genom att placera solfångaren i 60-70 graders lutning så det håller sig under 180 graders temperatur på sommaren och trycksätta systemet.
 
Om delar av rören i solfångarna är som ett U, blir det ju inte alls lika lätt att få ut vattnet i bottnen på dessa U, när det kokar och har sig. Det blåser ut lättare om röret där det kokar ligger horisontellt, och är den översta delen av installationen.

Mitt expansionskärl sitter 20 meter från panelerna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.