Hej!

Jag flyttade in i en etta i höstas men har ännu inte kommit till ro p.g.a bristen på inredning! Jag går fortfarande i gymnasiet och har ingen större möjlighet att inhandla nytt. Dessutom kommer jag kanske inte att bo kvar där i höst.

Min fråga till er är hur jag på bästa sätt kan inreda rummet, främst möbelmässigt? Rummet ska fungera både som sovrum, vardagsrum (kan tänka mig sängen som soffa) och minikontor. Det vore bra om jag kunde skilja av delarna på rummet på något sätt. Ettan är 22 kvadratmeter (ca 3 x 4 eller 5 meter i själva stora rummet). Det är ganska högt i tak, och väggarna är tråkiga (ljusa tapeter) så färgteman tas tacksamt emot!

Tack på förhand!
 
  • ventil3.JPG
Har du högt i tak är ju loftsäng att rekommendera.
Då kan du ha "kontor" under.
Du kan ju också använda takhöjden till att skapa förvaringsytor. Dvs dela av lägenheten vertikalt s.a.s.
Men skall du inte bo kvar så blir det nog en rätt dyr lösning.

Skilja av delarna kan du ju göra med ett draperi.
Dra en vajer mellan väggarna och häng upp något snyggt tygstycke på.
Det gör ju dessutom att du kan öppna upp för när du vill ha rymden.
 
Tack för svaret!

Som det är nu så funkar det med hur jag har möblerna, alltså behöver jag ingen loftsäng. Däremot är placeringen ganska dålig.

Hur menar du med att dela av lägenheten vertikalt? Jag förstod inte riktigt.

Det vore mysigt med draperier - jag ska prata med min mor om det. Visserligen skulle varje utrymme kanske bli lite väl minimalt?

Ursäkta om jag låter väldigt pessimistisk, det är inte min mening! Tack så jättemycket igen för att du tog dig tid att svara.
 
Du låter inte pessimistisk :D
Man måste inte tycka att råd är bra, bara för att man får dem i all välmening!

Det jag menar med vertikalt är:
Om du har 3,60 i takhöjd, och 22 kvm så är det ju synd att inte använda "överhöjden".

Skall man vara riktigt "full i fan" så går det ju att bygga ett loft som är 2,50-3,60.
Det kan man sedan använda för sov- och stuvnungsutrymme...

Men i ditt fall är det kanske lite att överdriva.
Men det kanske kan vara värt att sätta ett par rejäla hyllor med underkant på 2,50 m.
Sedan har du en "bokhyllestege" upp och slänger upp allt som du vill ha i lägenheten, men som mest samlar damm. Böcker, kanske vissa kläder etc.
Då skapar du renare ytor.

Och visst blir det minimala ytor när man delar av ett rum på 15 kvm.
Därför är det ju bra att enkelt kunna dra bort avdelningen när man är mer intresserad av en "stor" yta. (Stor i sammanhanget. Själv har jag ett badrum som är stort som ditt rum ;))
 
Glöm inte att du kan förändra mycket mha av belysning.
Har du flera lampor kan du förvandla samma rum till flera skepnader.
/ulle
 
Lampor var en lysande idé. (fniss)
Om man dessutom målar min hyllor i underkant så kan man ju få fram jättespännande effekter om man belyser dem. Det går ju att måla olika mönster, med allt från mörka absorberande till ljusa reflekterande färger. Och sedan vrider man ljuset mot fälten...

Kanske dags för oss att starta en inredningsfirma ;)
 
Aaa, så länge det är en etta kan man nog orka klämma fram lite idéer. Min var en gång i tiden på 17 kvm...suck! ::)
 
oj, då hade vi ett slott på 28 kvm.
Fast vi var två större delen av tiden...
Så jag hade 14...
Nu är vi tre stycken på 82 kvm.
Men eftersom "den tredje" tar upp 2/3 själv, så har jag bara knappt 14 numera :(
 
;D ;D
Hur blir det sen, i den nya huset? Tror du att du eller dottern(?) får mer utrymme? Vi är fem på drygt 200 kvm, men jag har nog ändå bara hela tvättstugan för mej själv...

Min första etta var genomtänkt inredd, med mammas gamla överkast till gardiner! Hon fasade varje gång hon behövde hälsa på, men skyllde förstås på claustrofobi.

Jag rekommenderar DEJ som inreder DIN första lägenhet att experimentera så mycket som du har fantasi till!

/Ulle
 
Vi bygger dessvärre inte ett "riktigt" hus, utan en fjantig "sommarstuga". Så jag sitter och tittar ut över Ringvägen i Stockholm och längtar ut till landet.

Men 1 1/2 timma till jobbet varje dag funkar möjligen på sommaren, men inte i längden. Så det blir till att krypa ut på balkongen och flämta i sommar igen.

Å andra sidan har vi vår bekantsskapskrets största sommarstuga... runt 150-200 kvm, beroende litegrann på vad man räknar in. :D

Så tro mig; JAG VILL BYGGA HUS!!!! På riktigt...
 
Ja, det är det värsta med storstäder, att man kan få bo trångt längre än man har lust.
Men en sommarstuga är väl helt ok!? Vi brukar låna en och det är de bästa sommarveckorna, när man bor primitivt med utedass och kallvatten i kranen! (Uuu längtar redan, fast jag är ett sånt vinterfreak, måste vara vårsolen...)
/u
 
Det är ingen "sommarstuga" per se, utan vi har högre standard där än vi har i stan. Så vi tillbringar alla lediga helger och så mycket vi kan i övrigt där. Hela julen och hela sommaren.
Minst!

Men det är ett gammalt torp som vi byggt till, så från rätt vinkel så har vi "sommartorpskänslan". Och om man använder utedasset och tar vatten ur tappkranen utomhus så kan man blunda och låtsas att man är gammal torpare...

Äh, kolla hemsida så fattar du...

Och vi har pajjat den här tråden ganska duktigt ;)
 
Ja, hej Quesa!
Kolla in Nix "fjantiga" sommarstuga. Det där får du allt ta tillbaka Nix! :D (Jättefin stuga!) Sorry för trådurflippningen, man blir lätt urflippad när man tänker på första lyan ;)
/ulle

 
Okejrå, den är inte fjantig... 8)
Men det känns fjantigt att bo i lägenhet när man skulle kunna bo så hela tiden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.