Hej,

vi är i allra första planeringsstadiet, och har börjat titta runt på husmodeller. En sak slår mej då. De allra flesta husfabrikanter visar planlösningarna, så det är ju kalas när man ska börja känna efter vilka behov familjen har.

Men, kan man använda en planlösning från en tillverkare och gå med den knyckta idén till en annan tillverkare? Hur upphovsrättsskyddat är det?

Kanske är det ett big NO-NO, eller är det så att "alla gör det"? :confused:

Jag är tacksam om någon vill peka med hela handen så att jag vet vilket håll jag ska gå åt :rolleyes:
 
Egentligen inte, men alla gör det. Har tom hittat andra husleverantörers ritningar hos andra husföretag. Man behöver ju bara ändra en liten detalj så är den "nya" planlösningen egen!
 
Hej!

Mitt intryck är, precis som bumpaberra skriver, att alla gör det. Det är till och med inget man försöker mörka, känns nästan som en tyst överenskommelse.
Vi lät tex en stor tillverkare räkna på ett hus från en annan något mindre tillverkare och det var inga problem, det fick tom behålla sitt ursprungsnamn.....
Ska man däremot följa upphovsrätten får man givetvis inte göra så.

/Henrik
 
Men kan man ha 'upphovsrätt' på en planlösning? Så här säger Villa Varm på sin hemsida:
'Passa på att inspireras av andra! Kolla i huskataloger, inredningstidningar och gå på husvisningar. Kom ihåg att en planlösning inte är patentskyddad!'

Så knyck på du - och lycka till med det nya huset!
 
J.A skrev:
Men kan man ha 'upphovsrätt' på en planlösning? Så här säger Villa Varm på sin hemsida:
'Passa på att inspireras av andra! Kolla i huskataloger, inredningstidningar och gå på husvisningar. Kom ihåg att en planlösning inte är patentskyddad!'

Så knyck på du - och lycka till med det nya huset!
Man kan ha svårt att hävda upphovsrätt på en planlösning men däremot på en ritning.
Men som jag skrev tidigare är det inget dom flesta bryr sig om.

/Henrik
 
Tack för bra svar! Nu känns det lite bättre.
 
För en del år sen, försökte Volvo sig på att mönsterskydda sina avgassystem. Det gick inte och därför får man kröka sina avgasrör precis som man vill.
Jag utgår att samma regler gäller för en planlösning till ett hus.
 
När man tittat i ett antal huskataloger slås man av hur lika planlösningarna är. Det måste vara väldigt svårt att få fram en planlösning som skiljer sig så totalt från alla andra att det över huvud taget går att se om nån skulle "låna" den.
 
Mikael_L
Jag skulle inte vara det minsta orolig så länge det handlar om någorlunda "vanligt" hus. Där går det 13 på dussinet av liknande planlösningar.

Skulle jag härma ett unikt hus från någon tillverkare skulle jag nog lägga lite möda på att försöka dölja "stölden" lite, genom att flytta nån vägg, fönster. flytta om bland rummen eller kanske ändra lite på yttermått, takvinklar osv ...
 
Att många planlösningar ser ut som dom gör måste ju vara en evolution av vad som fungerar bra och efterfrågas kombinerat med lagar och byggregler. Så går ju faktiskt inte att göra på så många olika sätt egentligen. Man måste ha in sovrum och där har man en viss storlek osv..
 
Jag tror att det är svårt att hävda att upphovsrätten gäller planlösningar. För att upphovsrätten ska gälla måste det nämligen uppfylla vissa krav. Bland annat talar man om verkshöjd vilket innebär att verket ska uppnå ett sådant mått av individualitet och originalitet att det inte ska ha kunnat framställas av någon annan. Jag har svårt att se att en planlösning kan uppnå det kravet - men däremot en speciell arkitektur.

Det här kan man läsa på Sveriges arkitekters hemsida:
Enligt URL [upphovsrättslagstiftningen, min anm] är såväl färdig byggnad som skisser och modeller till byggnader att anse som byggnadsverk. För att klassas som byggnadsverk (alster av byggnadskonst) måste byggnaden eller ritningen antingen i sig vara en individuellt särpräglad prestation av konstnärlig art eller innehålla individuellt särpräglade element. Ett byggnadsverks särprägel kan begränsas av dess karaktär av nyttokonst samt av att vissa delar av en byggnad är betingade av tekniska och funktionella krav.

Så, du kan nog knycka på glatt! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.