Bygger hus och har en gjuten sula med 20system på 126kvm på övre plan golv värme på glespanel 129kvm. Wirsbo menar att det räcker med en push22 (shuntgrupp) som sitter på den nedre våningens fördelare. Min markvärmepump ska räcka till för den övre våningen alltså ingen shuntning här för framlednings temperaturen är redan hög. Kan detta fungera ?
 
Jag förstår inte.

Varför ska en (dyr) shunt användas när du har golvvärme överallt? Shunten används ju för att portionera ut varmt vatten i en del av systemet som vill ha lite svalare vatten, tex en gv-slinga. Jag kan förstå behovet av en extra cirkulationspump men varför en hel Push?
 
MathiasS skrev:
Jag förstår inte.

Varför ska en (dyr) shunt användas när du har golvvärme överallt? Shunten används ju för att portionera ut varmt vatten i en del av systemet som vill ha lite svalare vatten, tex en gv-slinga. Jag kan förstå behovet av en extra cirkulationspump men varför en hel Push?
Jo det är min golv sula som är orsaken eller min övre våning som är 20slang i gles panel. Om värmepumpen (markvärmepump) har en framledningstemp på 40-45 grader så behöver min gjutna sula bara 30grader för att hålla värmen lika men övrevåningen då kommer shuntningen in och styr ner det vattnet som går till sulan till just 30grader. Fick detta bekräftat idag av wirsbo och således får min värmepump sköta övre våningen.
 
Ok.
 
Varför måste du ha olika framledningstemperaturer?
Vad är det i golvsulan som påverkar det ?
MVH
Tobias.
 
Draven skrev:
Jo det är min golv sula som är orsaken eller min övre våning som är 20slang i gles panel.  Om värmepumpen (markvärmepump) har en framledningstemp på 40-45 grader så behöver min gjutna sula bara 30grader för att hålla värmen lika men övrevåningen då kommer shuntningen in och styr ner det vattnet som går till sulan till just 30grader. Fick detta bekräftat idag av wirsbo och således får min värmepump sköta övre våningen.

Klantigt/dåligt dimensionerat !!!
om man lägger slingorna tätare, så kan du får samma låga framlednings temp. & därmed billigare drift på anläggningen, nu behöver ju värmepumpen alltid göra den högre(dyrare) varmvattnet för radiatorsystemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.