Har den senaste veckan rykit in väldigt mycket när vi eldat och har inte varit nån ordentlig fart på elden tycker jag, om vi öppnat luckan för att lägga in mer ved så har de vällt ut rök.....
senaste dagarna har de varit väldigt rökigt i nästan hela huset. när vi eldat....

idag gick jag upp på taket o kollade skorsten, det var ingen vacker syn.
Åkte o fixade lite utrustning så jag kunde sota skorsten, så nu är den sotad och gjorde rent inne i pannan och rökkanalen oxå, nu ryker det inte in och brinner mycket bättre.

Vad kan ha orsakat detta ?
Sotaren var här för snart 2 månader sedan och sotade och allt såg bra ut då tyckte han o var inte mkt skit i skorsten heller sa han.

Vi har eldat på samma sätt som förut och har aldrig blivit så här förr, spjällen har varit lika mycket stängda/öppna som förut oxå, samma sorts blandved.
Det mesta är torrt men en del har blivit lite blött sen de blåste in lite snö under presseningen, men det var inte mycket.

Det brukar ju normalt gå ca 6månader mellan sotning av skorsten och sotaren säger att det alltid sett bra ut, så nåt onormalt är det ju eftersom det blev så här efter knappt 2 månader.
Pannan är en CTC Total kombipanna från 1981.

Bifogade bilden är före och efter sotning. skillnad ? :)
 
  • skorsten.jpg
Är du säker på att sotaren sotade?
 
han var iaf uppe på taket o rensade skorsten o dammsög upp lite sot.
fast som vanligt så går allt så snabbt o helt rent är det inte efter sotaren, fanns lite löst sot kvar i rökkanalen osv som ja dammsög bort själv.

Nu idag så sotade jag skorsten själv för första gången, vilket iof inte är så svårt och så här ren har den aldrig varit vad jag vet..
Kan veden göra att det sotar igen så mycket ?
Förra året hade vi ved från en annan leveratör och det sotade inte mycket.
vi flyttade in i november -07, då hade sotaren varit här i juni -07, vi eldade från november o sotarn kom i april -08 o då var det en del sot, men det var ingenting jämfört med nu o då är de bara 2mån sen sotarn va här.

Men både den nya o gamla veden var torr blandved, fast säkert olika kvalite men har inte märkt nån skillnad med eldningen med denna ved.

Fast när sotarn var här i november sa han att det såg bra ut o var inte mycket sot, då hade vi ju eldat ett tag med denna ved och då var det inte massa sot, så ändå konstigt att det blev så nu...

Hade jag inte varit hemma när sotarn var här hade jag inte trott att han sotat som det såg ut...

tror mina grannar blir glada nu oxå efter jag sotade, nu är det drag i pannan så brinner bra och ryker inte så mycket, denna vecka har det rykt väldigt mycket, hela kvarteret har varit rökigt ibland :)

Får nog börja med att gå upp o kolla skorsten ibland och sota lite extra.

Hade jag inte gjort det så hade väl risken för soteld varit stor.....
 
det svarta är sot men det gråa i mitten ser mer ut som aska som klibbat fast på fuktiga ytor. Skulle gissa att rökgastemperaturen är för låg i toppen och därför hänger det stoft på väggarna.
Veden behöver inte vara extrem fuktig för att få kondens i toppen. Fukten finns i veden men det bilas också fukt när veden brinner. Samma fenomen när det rinner vatten ur en avgasrör på en nystartat bil fast man har tankat benzin.
CO2(koldioxid+H2O(vatten) bildas vid förbränning av alla brännbara substanser även om dom är 100% torra.

Även om man eldar med fuktigare ved så kan man hålla högre rökgastemp för att slipa kondens i skorstenen. Det styr man genom att inte ladda in för mycket fuktig ved åt gången så veden hinner torka och förbrännas utan att pyra i timmar. Temperaturen i eldstaden sjunker drastiskt när man fyller på med en full laddning mycket fuktig ved och det pyr för länge innan det kan brinna rent. Så länge det pyr så sotar det i skorstenen och kondensen kan bildas.
Man säger att 1 meter ner från skorstenstoppen skall rökgaser vara minst ca 70 grader varma för att slippa kondens och rinnande sot. Kolla med stektermometer hur mycket du har när det brinner normalt i din panna.

Du skrev något om presennik over veden - hoppas du har inte dragit den över vedstaken ändå til marken så veden kan knappt torka under detta lock. Ska du ha presennik så ska du skydda enbart toppen på vedstacken och vinden skall kunna blåsa genom sidorna. Ved frystorkar även i kylan.
gaia
 
okej.
lite av veden var fuktig pga snön som blåste in, men det var inte mycket, mestadels så är de tortt och lätt ved, får väl kolla upp tempen uppe i skorsten nån dag....

veden ligger på lastpallar och på ena sidan är det lastpallar som stöd, över ligger det en pressening och på andra sidan hänger presseningen ner en bit, men ej helt.
Det får iaf luft på sidorna och botten av veden, så borde vara okej.
 
Ett långskott: Om det läcker in luft någon stans mellan panna och skorsten så minskar draget vilket kan göra att förbränningen inte längre blir optimal och därmed sotar igen skorstenen.

Det var en ruskig bild förresten, är det i skorstenstoppen eller i pannan?

Annars låter vedens torrhet som ett säkrare kort att skylla på. Hur länge förvarar ni den inne innan ni eldar den? Vet ni hur länge den har torkat innan den kom hem till er? Vad är det för typ av panna (gammaldags eller modern med omvänd förbränning)?
 
ok, men nu efter att jag sotade så är de bra drag i pannan och allt är som vanligt när de gäller eldning och pannan.

Bilden visar toppen på skorstenen.

Veden förvarar vi bakom garaget, sen har vi ett vedföråd mellan hus o garaget.
i pannrummet har vi en kista som veden ligger i, när kistan är tom så fyller vi på från veden mellan hus o garage, den ligger fritt under tak i ca 2veckor innan det är tomt där och fylls på från veden bakom garaget, en kista räcker i ett par dagar, ibland längre, beror på vädret.

Vi fick hem veden i augusti och låg på uppfarten några veckor och solade, tog tid att stapla 20kubik bakom garaget :)

Vet ej hur länge den torkat innan vi fick den.
det mesta kändes torrt när vi staplade veden, men fanns en del pinnar som var lite tyngre o fuktiga.
Vi eldade ju ett tag med veden innan sotarn kom i november och då såg allt ut som vanligt sa han, är efter det som det sotat igen...

Pannan är som jag nog skrev i mitt första inlägg en CTC Total kombipanna från 1981, har använts med olja förr, men nu endast el & ved, el används endast på sommartid för varmvatten.

Det som står på pannan är:
CTC Total
Effekt:
El: 15,75 kW
Ved: 15 kW
Olja 15-20 kW

Arbetstryck:
Panna 2bar 120º
Vattenvärmare 10 bar

Vattenvolym:
Elpanna 45 L
Vedpanna 75L
Vattenvärmare 150L

Dim.panna
H 1250mm
B 880mm
D 640mm

Dim.Eldstad
Längd 390mm
Volym 40L

Vikt 235kg

Elelement:
2,25 kW
4,5 kW
9,0 kW

Värmereglering
CTC Matic typ EW-3
 
Sorry, jag såg att du skrivit vilken panna det var i det första inlägget när jag läste det igen nu...
En sådan har jag levt och eldat med i 5 år. Det låter dock jättekonstigt att den börjat sota så dant plötsligt...
 
Hur ser skorstenen ut längst upp? Om den inte är issolerad hela vägen kan det bli en sot ring runtom som det sedan bygger på om du har otur och får inn lite sura vedträn. (En gissning teori)
 
no ja, 40l eldstadsvolym är inte mycket så du är ju ofta i pannrummet :). Har det hänt under dom 2 månader att du var litet sen ...fyllde på i sista stund dvs när det bara var små glödrester kvar och elden hade svårt att ta sej igen? Händer det för ofta så blir det många gånger samma förhållanden som vid upptändningen och då sotar det ju som mest. Händer det för många gånger så kan det bygga på med sot.i skorstenen.

Tror inte att din ved är för fuktig :).

Kom på en sak --hade också en 80-tals CTCkombi (separata eldstäder för ved och olja) och i den hängde en baffelplåt på eldstadens bakre vägg ( mot skorsten). Den skulle tvinga rökgaser att ta en sväng . Det var en fantastisk bra samlingshylla för askan som lagrades där och täppte till utgången till den grad att draget försämrades jättemycket. Tog en tid innan vi upptäckte den hyllan och tog ut en hink aska därifrån. Under tiden var det rökigt värre i pannrummet och skorstenen hann bli blött och sotig mao liknar dina bekymmer :).

Man fick stoppa hela armen in i eldstaden och in bakom plåten för att komma åt detta stället. Man fick peta med något pinne för att få askan rasa ner. Ingen sotarverktyg fick plats där. Möjligtvis var baffelplåten rörlig i början men den satt fast i vår gamla panna. Man kom inte åt detta från andra hålet och man kunde inte ana oråd för det gick ej att se eländet bakom :(.

Kolla om du har en likadan baffel typ "samlingshylla". Det kanske var en konstruktionslösning man byggde in i alla 80-tals CTC?
lycka till!
gaia
 
Redigerat av moderator:
Längst upp på skorsten är den inte isolerad, var där det hade sotat igen...

Har eldat som vanligt nu efter jag sotade skorstenen, den ser fortfarande fin ut nu....
Får hoppas det håller sig fint så det inte sotar igen....
 
  • skorsten1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jaskulle gissa att det beror på att sista biten är oisolerad,. vid kallt väder -15-20 så kyls den delen av och rökgaserna blir mycke kallare där.. så fick ja det förklarat av sotarn,..
skulle ja vart du hade ja tagit ett rör beroende på skorstens dia o trätt det utanpå och isolerat,.. mellan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.