Har en vanlig enkel vit kakelugn som läcker vid rökkanalen mot murstocken pga. att hela kakelugnen har släppt från väggen, ca.3-5 cm.
Har pratat med en kakelungsmakare som påstår att hela kakelugnen måste monteras ned och muras upp på nytt till en lätt summa av ca.30000-35000:-

Är det någon som har ett billigare förslag!!!
 
Prova att täta med lämplig bruk (förslagsvis liknande det som det ska appliceras på), och be sotaren komma och provtrycka. Om det inte läcker då så är det ju bara att elda! Eller?
 
Hej

Jag är ingen expert men jag är ganska säker på att kakelugnar "alltid" monteras 3-5 cm från väggen. Skällettill dettatorde vara att de hela tiden rör på sig då de värms upp och svalnar.

Vet du exakt var det läcker? I så fall torde det inte vara något problem att täta med eldfast lera (kan finnas i välsorterade "värme butiker"). Det finns även annat eldfast bruk men leran har fördelen, tror jag, att den inte är evig (för eller senare kommer kakelugnen att plockas ned och sättas om, då skall det inte vara omöjligt).

Tim
 
Rökkanal - menar du rökrör mellan ugn och skorsten? Rör av järn går inte att tätta med bruk - det spricker hur lätt som helst efter första eldning då metall utvidgas av värmen och trycker mot bruket. Prova med mineralull eller en sån snöre (som man tättar luckor i kaminer mm) beroende på hur stor sprickan är.
Rör av metal kan sitta rätt löst "inmurat" (några mm runt om) och ditt kan man stoppa i annan brandsäker tättning.
3-5 cm plåtband fylld med tättningsnöre kan kanske passa? Svårt att gissa vilken lösning är bäst ... men skulle inte använda bruket som håller inte i längden enl min mening...
gaia
 
Blanda lera med ungarnas sandlådesand ca 3-4 sand och en lera.
Leran köps i pulverform jag ger ca 85 kr för 25kg.
Blöt området rikligt och kleta i rikligt samt runt om dessutom i eldstaden.
Kolla mer under byggnadsvård eller länken http://www.dataphone.se/~ncteknik/kakelugnar.html
Det är nog inga bekymmer för dig.
 
Måste nog demontera översta kröner för att komma åt rökkanalen runt omkring med lera i såfall, kan de vara problem att återmontera kakelplattorna eller!?

Gör det inget att hela kakelugnen har släppt i bakkant???
 
Är det en gammal kakelugn murad med lerbruk? Då måste den förr eller senare sättas om. Det är viktig att elda en sådan kakelugn på rätt sätt för att inte "slita" ut den i förtid. Antagligen slipper man inte åt att täta rökkanalen utan att man monterar ner den. Tror att man ofta byter man ut teglet innanför vid en ommontering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.