Saxat från ekofibers hemsida:

"Ekofiber kan användas på de flesta befintliga isoleringar, dock kan mycket lätta befintliga isoleringar som lösull av typ glasfiber sjunka ihop. Vid tilläggsisolering är det samma "regler" som gäller vid nybyggnation.Dvs konstruktionerna skall vara lufttäta innifrån för att undvika skador.Det gäller framförallt i tak ock snedtak i hus med mer än en våning.Här är risken störst för att det är ett övertryck inomhus i den övre delen av huset vintertid (skorstensverkan). Svårigheten är att bedöma om ett äldre hus är lufttätt. Normalt är att vindar och snedtak isolerade med såg,kutterspån el. dyl. oftast är luftäta. Anledningen är att man tätade konstruktionen med någon form av papp innan såg/kutterspånet las ut, för att slippa att spånet trängde ner i huset, det och att spånet är relativt tungt gör att pappen "ligger väl an" mot underlaget och tätar.Det man noga bör kontrollera är om vindsluckan är lufttät samt alla genomföringar till vinden(skorsten,ventrör,expansionskärl mm.)"

I ekofibers egna konstruktionsritningar finns alltid en fuktspärr så att det skulle vara en lösning för de som inte vill ha plast i taket tror jag inte på. Har du däremot sågspån som ligger och "tätar" enligt texten ovan så kanske det funkar.
 
Redigerat:
Hm, nu känner jag att det är mycket som snurrar. Skulle man kunna sammanfatta det så här, om jag väljer att lägga spån som isolering.

Gammalt spån bort. Fuktspärr direkt efter taket, alltså så nära den uppvärmda möljön som möjligt. Kolla med kunnig så att det nya materialet ligger som det ska runt murstock. Fyll på med nytt spån. Klart.

Eller???
 
Nej. Så här skulle jag göra. Låt det gamla spånet vara och fyll på med kutter och sågspån. Ingen fuktspärr. Kolla med en kunnig person som kan lägga ditt en brand skyddande isolering. Börja med att ta ditt en sotare om du inte har provtryckt skorsten på ett tag. Lycka till
 
Aha! Måste vara bland de första gångerna den minst arbetssamma vägen är den rätta :D Sotaren har redan kollat allt, men om jag lägger på nytt är det väl lika bra att konsultera honom igen...

Tack alla, även du eribeisv - eftersom jag fick lägga mig i din tråd ;)
 
Verkar som om ingen tyckte det var så bra ide...

Men alltså cellplasten är ju inte kall på undersidan, den får väl en del värme från våningen under, så där lär ju inte så mycket kondens bildas.

Om nu det dessutom finns en fuktspärr nånstans under sågspånen, ja då borde ju den relativt täta cellplasten ovanpå detta inte vara nåt problem. ??

Men ok, alternativet, lyfta plankorna i vindsgolvet och börja om kanske blir modellen, men varför då köra med sågspån, är inte glasull bättre då?

MVH
E
 
Jo glasullen är bättre ur ett isolerins perspektiv. lika så cellplasten hur man nu får den tät med alla skarvar..

Men glasullen kan inte lagra fukt ( ja din vind kommer att bli fuktigare när du isolerar den) till en viss del. Det kan inte miniralull eller cellplast.
Risken för fuktskador är alltså minde med sågspån eller annan Cellulosa än med miniralull (glas & stenull).

Ju tjockare isolering (oavsett val) så ökar du risken för fuktskador.
kondensen bildas normalt på råsponten först dvs yttertaket.

Cellplast på spånet kan nog bilda ett lock med ökad luftfuktighet där. tillräckligt med fukt i spån då kan det nog bli möggel även där..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.