Hej!

Nu har vi fått slutfaktura på vårt husbygge och likaså en faktura på våra tillval.

Det jag funderar på är om det är en bra eller dålig idé att baka in kostnaden för tillval i vårt huslån?

Totalt rör det sig om ca 140.000:-

Vi har motsvarande summa kontant, men det skulle också kännas bra att ha dessa stående på ett konto som buffert.

Vår boendekalkyl gjordes när räntorna var på topp och då hade vi ändå utrymme för en räntehöjning på 7%.

Hur ska jag göra? :confused:
 
Om inte den ökade månadskostnaden besvärar er så pass att ni vill få det betalt på en gång, så varför inte baka in det i lånet?
Den dagen du ev. vill handla nåt annat för de 140000:- (bilbyte osv) så slipper du blanda in banken.
 
Träffade banken och frågade om det gick bra att baka in tillvalen i lånet.
"-Ja, ni har ju 590.000:- kvar på ert kreditiv som ni inte utnyttjat, så visst går det bra"

:cool: Känns bra att ha en buffert!
 
Jag skulle absolut baka in den kostnaden i lånet om ni får bra villkor. Känns mycket bättre att ha en buffert som ni själva förfogar över om något skulle dyka upp.
 
Har man ingen annan buffert är det helt rätt att försöka baka in det i ett bottenlån. Man kan ju amortera lite extra varje månad istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.