HEJ!

Vi skulle vilja höra lite hur ni andra har gjort. Ni som har liggtimmerhus som ni använder som fritidshus eller permanentboende. Vi har ett liggtimmerhus byggt runt 1850. Det är tämligen lite vidgjort och behöver en ordentlig översyn vad det gäller fönster, isolering av bjälklag och golv. Även kök och en av murstockarna kommer att göras vid. Vår ambition är att behålla så mycket som möjligt av det gamla men att ändå ha ett hus som är hyfsat komfortabelt.

Den stora frågan just nu är hur vi ska göra med väggarna. Ska vi isolera eller inte?
Ska vi inte isolera blir det troligen en lerklining på insidan och vindpapp på utsidan på de sidor av huset som vi ändå behöver renovera panelen. Blir det en isolering blir det på utsidan. Det skulle vara intressant att höra vilka erfarenheter som finns i forumet av såväl ekofiber som stenull. Och ni som har oisolerade väggar, fungerar det verkligen? Både positiva och negativa erfarenheter är mycket välkomna.

Det skulle också vara intressant att höra vilken typ av uppvärmning ni har. Vi bor inte i närheten så det måste kunna tuffa på av sig själv i minst två veckor.
Kanske att mina frågor skulle ha kommit i två trådar, men å andra sidan så hör ju värmesystem och isolering och tätning nära ihop.

Är tacksam för alla erfarenheter.
 
Hejsan,
Vi har två stycken liggtimmerhus i vårt ägo, ett fritidshus på ca. 100 kvadrat byggt 1936 och ett bostadshus byggt 1924 på ca. 130 kvadrat. Inget av dessa är tilläggsisolerade.

Bostadshuset har dock treetex på väggarna och gör av med 20Mwh fjärrvärme per år, inga hiskeliga mängder alltså. Fungerar över förväntan faktiskt.

Fritidshuset används bara på sommaren så där är det ingen uppvärmning förutom nån brasa nu som då.
 
Tack för responsen. GzO, som har två liggtimmerhus, har ni lagt på någon vindpapp på utsidan eller vidtagit andra åtgärder för att täta huset?
 
Vårt liggtimmerhus anno 1900 ca har fasspontpanel, möjligen finns vindpapp här och där. Stockarna (de jag sett inifrån) är sporadiskt tätade med lite av varje, mossa, klädtrasor, lerbruk osv. Innerväggarna består av masonit eller gips. Ingen ytterligare isolering, och än har vi denna första vinter inte frusit speciellt eller haft särskilt våldsamma elräkningar (ca 100 kvadrat som värms med luftvärmepump, ett par elradiatorer och vedspis).

Generellt råd är som vanligt: Om det går, bo ett tag först, känn efter vad som behöver fixas. Vi hade en hel del planer på sådant som "måste" göras, men som inte alls känns aktuellt efter några månader av inkänning. Istället kommer vi förstås på annat som vi vill förändra, men det är alltid klokt att skynda så långsamt som möjligt.

Anar i och för sig att aktuell fastighet inte är beboelig i nuläget, eller?
 
Redigerat:
Fort och fel, eller fort och väl följs aldrig åt. Sa min mormor jämt och det stämmer så fint, möjligen kan man idag även lägga till fort och dyrt... Skynda långsamt och känn in huset som ett ovanstående råd (Per_N ) lyder. Kan inte annat än att hålla med. Tilläggsisolering måste vägas mot kostnad-komfort-estetik(exteriören) isolerar man innåt kan det bli som min granne morrar om. Hon tvivlar på att det är råttor eller möss i väggarna, möjligen dinosaurier som galopperar runt.... Njut av ditt hus, köp tofflor, och ta alla goda råd med ro! :p
 
Hejsan Fru L,
vi har ett missinoshus från 1894 på 190m2 där den största delen är liggtimmer och en del är stående reglar med spån som isolering. En lerklining eller putsning invändigt och papp utvändigt kan räcka väldigt längt beroende på hur era boendeförhållanden ser ut. Vi har huset som fritidshus och har grundvärme med elelement och eldar resten i kaminer. Det som känns som att det viktigaste är att det är dragfritt. I en del trådar talas det om att pappen kan bli som en pump och dra ut värmen. Jag tycker att ni ska låta bli isolering och "bara" klina och sätta papp. Använd tiden och pengarna som ni skulle "slösat" på tilläggsisolering, utsalning kring fönster mm på att rusta husets övriga delar istället och kanske en bra kamin. tänk på att pellets kanske inte kommer att vara billigt alltid och att ved kanske är det billigatse alternativet vid tillfälliga uppvärmningar. Hoppas det går bra för er och fråga gärna mer. // Micke
 
Anar i och för sig att aktuell fastighet inte är beboelig i nuläget, eller?[/QUOTE]

Tyvärr är det så. Huset har stått obebott i 25-30 år och det finns inget indraget vatten, elen känns riskabel att använda. Murstockarna är kapade jäms med taket. Men vi har spenderat mycket tid i och runt huset genom åren då det är en släktgård.

Timmerstockarna i vårt hus är inte så tjocka som man kan önska, ca 120 mm. När jag tänker efter så borde det endast påverka stockens kapacitet att bunkra värme, inte så mycket mer eller?
Ni som har era timmerhus som fritidshus, har ni någon värme på i husen när ni inte är där, hur mycket i så fall?
Skulle vara kul att höra hur ni har gjort med era golv också. Hörde med Anticimex och han satte upp ett stort varningens finger för hussvamp. Några vidare lösningar hade han dock inte:(.
 
Hej. Har själv ett timmer hus som jag la på två lager med asfaboard på utsidan med förskutna skarver. Funkar jätte bra. Asfaboard är ett matrial som andas. det ska man ha. Inga täta skickt. Allt ska tåla och kunna bära fukt efter behov. Om man tänker sig väggen från innsidan så är det två lager tretex, timmer asfaboard luftspalt, och sen pannel. Allt som allt så bygger det ut ca 30 mm. Tänk på att grunden inte får komma för långt in.Funkar bra. Sen om du vill lerklina väggen innvändigt, helt ok. Lycka till.
 
Vi har liggtimmer fr. ca 1870 med en salig blandning av klining, treetex och masonit. Det är än så länge fritidshus. Vi tänker över huvud taget inte tilläggsisolera några väggar. Exteriören är med få undantag orörd sen huset byggdes så det river man inte i och en exteriör tilläggsisolering kommer hur man än gör för alltid förstöra husets utseende menar jag i vilket fall.

Det största problemet med isoleringen hos oss är drag, inte bristande isolering. Men golv, tak och plankväggarna ut mot kattvindarna ska isoleras/isoleras om med linisolering eller ekofiber.

Underhållsvärmen vi har gick förra vintern på ca 9000kr i form av pellets. Brännaren sköter sig själv men vi har tillsyn på den som vi får hjälp med, särskilt vid riktigt kallt väder.

Menade killen från Anticimex att det blir för kallt i krypgrunden då? Våra värmeledningsrör går genom den delen som inte har källare och värmer rätt bra där... Golven är heller inte så värst isolerade...
 
Hej igen,
att murstockarna är kapade jämns med taket är inte hela världen så länge taket är helt. Gamla stockar som inte är använda på många år behöver ofta muras om ändå, från tak och uppåt.

timmerstockar på 120mm fungerar väl om ni inte ska ha det som permanentboende. Tilläggsisolering på 50-70mm ger inte så mycket effekt att huset blir gratis att värma upp. Men isolera om det känns bra för er och att det funkar med husets karaktär - kolla på forumets värmesida om tilläggsisolering.

Vi har värme på i bad, kök och sovkammaren. det går ca 6-700kwh per månad, vinter, för att hålla 5-10grader. uppvärmningen har vi mest för möblerna och elektronikens skull. Övriga huset står kallt.

Vi har dragit in vatten och ny el i huset - det kostar ganska mycket och ni ska nog fundera på ambitionsnivå för vatten och el. Som ex. så tog vi utanpåliggande standardprodukter för elen så att det skulle vara billigt (20") i stället för gammalt utseende för det dubbla (man kan ju inte säga tidsenligt eftersom det inte var så vanligt med el i slutet av 1800).

Golv - jag tog upp ett av våra golv. i golvet finns det: 1tums bräder som trossbotten tätade med kalkputs - grovt sågspån ca 120mm (regelns höjd) och överst 38mm golvplank. så får det förbli. det enda stället golvet är kallt är vid en vägg där spånet sjunkit ihop och det drar mellan spån och golvplank. Ett liv i tofflor är mysigare än fuktproblem i grunden.

Har ni hussvamp eller antar han det? innan ni ger er på allt annat så kanske ni ska lyfta på alla golv och göra en insats. vindtäta trossbotten, fylla på isolering, kolla svamp? Oavsett så kan det mesta åtgärdas förhållandevis enkelt och billgt så länge materialet är trä och inte en massa plaster.

// Micke
 
Vi kommer att flytta in i ett gammalt soldattorp från 1838, för närvarande bor min sambos farmor i huset. Det är i 1 1/2 plan om vardera ca 55 kvm där det övre högra rummet är oinrett och står kallt. Timmerstommen är bara 4'' och utanpå finns en 1'' brädfodring. Invändigt är jag osäker på vad som sitter på väggarna men det är i varje fall inte isolerat. Fönstren är enkelglas med lösa innanfönster och golven är isolerade.

I nuläget orkar inte tanten elda med ved utan huset värms upp med elpatron, trots det så är inte elräkningen högre än dryga tusenlappen per månad under vintern och då är det inkl all el förbrukning. Då brukar hon iof dra ned värmen i vardagsrummet under vintern men jag tycker att det är väldigt billigt i varje fall.

Bidragande orsaker till den låga energiförbrukningen kan vara låg takhöjd (2,10 - 2,15) samt att baksidan nästan saknar fönster helt.

Niklas
 
Mr Handyman, vad är det som förstör huset om man lägger på 30mm på en fasad? Jag kan förstå din tanke när man börjar närma sig en 50-70mm. Men 30mm. jag bara undra.
 
Träig snickare skrev:
Om man tänker sig väggen från innsidan så är det två lager tretex, timmer asfaboard luftspalt, och sen pannel. Allt som allt så bygger det ut ca 30 mm. Tänk på att grunden inte får komma för långt in.Funkar bra. Sen om du vill lerklina väggen innvändigt, helt ok. Lycka till.
Håller med dig om att det är viktigt att det inte bygger för mycket så att grunden försvinner in. Men är inte asfaboarden i huvudsak vindtätande, inte isolerande?

Det verkar som att det är många som värmer sina hus med direktverkande el och ved. Någon som kör på något annat? Vore också kul att höra någon som testat vattenmantlad rörspis eller kakelugn?

Tack ni som delar med er. Kul att höra hur ni löst saker och ting i era hus.

Är det förresten någon som har tilläggsisolerat sitt hus? Skulle vara intressant att höra hur det blev energimässigt?
 
Fru L. Asfaboard är både vind tät och isolerande. men framförallt vindtät så att lyften i timmerstomen stå still. man vill ju att luften ska stå still, det är ju den som isolerar. Det är ju en sorts tilläggsisolering ,men bygger inte så mycket. Jag kan tala om att kan blåsa bra här på Närke slätten och mitt hus är tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.