Jag behöver minska bygghöjden på golvet (ska ha vattenburen golvvärme) och fick då tipset att fälla ner golvspånet mellan golvbjälkarna. Spånskivan skulle då skruvlimmas mot reglar som skruvlimmas mot golvbjälkarnas sidor, så att spånskivan livar med ovankant bjälke. På detta armering, värme, flytspackel. Vad sägs om detta? Vet att jon_h inte gillar alternativa lösningar...;)

I annat fall: finns det en tunnare skiva som motsvarar 22mm golvspåns styvhet? Tex en högkvalitets plywood? Eller är det just tjockleken som skapar sandwicheffekt?
 
Vi har samma problem och har valt att istället lägga glespanel, plåt och slang mellan bjälklaget. En jäkla massa pusslande men vad gör man inte för att slippa ha en trappa upp till badrummet ;)
 
Och sedan 22mm spån och flyt ovanpå? Intressant! Tar sig värmen igenom?
 
mandus skrev:
Och sedan 22mm spån och flyt ovanpå? Intressant! Tar sig värmen igenom?
Återstår att se....
Det lär inte bli den ideala lösningen för värmen men det är en alternativ metod till att först lägga spårad skiva med slang i och sedan spån och flyt på. Å det lär fungera så jag håller tummarna för att även detta gör....
 
Man kan också gjuta in värmen i en självbärande, flytande kaka LIP ROT-bruk på minst 35mm. Detta ovanpå nerfällt undergolv. Då är ju bärigheten löst.
Vad kostar EPS?

Badrummet är bara på 2,5 m2, och utanför är en hall på 5 m2, som jag tänkte dra ut samma GV-slinga i. Värmen i hallen är underordnad, den får rätta sig efter badrummets temp. I hallen blir det också klinker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.