Jag har funderat lite på detta med installationen av centraldammsugaren i nya kåken och är lite frågande kring rördragningen. Eftersom vi bygger Älvsbyhus betyder det att huste levereras fabriksbyggt, vilket i sin tur betyder att väggarna inte är öppna vid leverans. Det betyder att jag har två alternativ för rördragningen - I krypgrunden (med kondensisolering), eller i taket. Ett tredje alternativ skulle vara i kattvinden (bygger 1.5 plans hus).

Ursprungsplanen var att dra rören i krypgrunden.
Det som främst gjort mig frågande är att det skall ju finnas minst ett insug på övervåningen så dit måste jag ändå.

Finns det någon med goda råd eller erfarenheter som kan hjälpa mig på traven?
 
Thomas skrev:
Ytterväggar är förmodligen stängda men inner väggar borde inte vara det. Om dessa är klara borde bara ena sidan vara färdig, för elkillen vill säkerligen dit och sätta dosor å rör.
Älvsbyhus har väl helt klara innerväggar också?
 
Det låter jätte konstigt att hela väggen är klar med gipsskiva på vid leveransen :-/

Hur gör man med vatten/avlopp, el, etc ???
Behöver man riva ner väggen för att göra installationer :-/
 
Jag tror att de gör alla installationer, både el, VA och badrumsporslin redan i fabriken. Det är ju ett modulhus.
 
Då måste du kunna begära att de installerar rören för dammsugaren också ???
 
Innerväggar är klara från fabrik, det som görs på plats är att koppla ihop ledningar för el, vatten och avlopp i skarvarna mellan modulerna.
 
Då måste du kunna begära att de installerar rören för dammsugaren också
Tyvärr finns inte den möjligheten, tror den funnits tidigare men eftersom efterfrågan var liten försvann detta tillval.
 
Vi har valt Centralldammsugare som tillval från Älvsbyhus, 10kkr inklusive montering och rördragning, om du kan vänta tills vecka 27 så kan jag tala om var rören är dragna ;o)
Jag har hört att vissa säljkontor erbjuder detta men att det då rör sig om en hantverkare som fixar det på plats. Vecka 27 känns ungefär 20 veckor för långt bort ;)
 
Sweli skrev:
Då måste du kunna begära att de installerar rören för dammsugaren också  ???
Det är som McDonalds: Du kan få en QP utan gurka, men inte en Big Mac med gurka ::)
 
Mr Beach skrev:
Det är som McDonalds: Du kan få en QP utan gurka, men inte en Big Mac med gurka  ::)
Klockrent! ;D
 
Det är som McDonalds: Du kan få en QP utan gurka, men inte en Big Mac med gurka
Fast i detta fallet handlar det väl snarare om att jag vill ah något som de inte erbjuder, korv med bröd kanske ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.