Har lagat hål i gipsvägg med "strukturgips". Min fråga är bara om detta håller för att borra och plugga nytt i. Behöver använda mig av gipsexpanderare. Några synpunkter från någon?

Hålen har varit i storleken av en enkrona.
 
Jag har tagit bort två hatthyllskonsoler från min gipsvägg (inte gipsskivor utan tjockare) som lämnade ganska stora hål efter spikarna (?) som använts. Funderar på hur man bäst lagar dessa. De är kanske lite större än en femkrona.

Är tveksam till vanligt spackel. Skulle bli väldigt tjockt i så fall. Dessutom vet jag inte, som carax också skriver, om detta håller för att sätta upp nya saker i.

Något tips på vad man kan använda? Vad är strukturgips?
 
Casco Husfix har jag använt till stora hål, dock inte i just gips men det biter tag i det mesta och kan lägga hur tjockt som helst. Dock så är det ganska dyrt men några hål så borde det inte kosta för många kronor.
 
Modellgips. Kostar några 10:surprised:r och torkar på några minuter.

Jag fick tipset av proffs då husfix tar för lång tid att torka för dem.
 
Torktid har jag inget större problem med, även om det vore önskvärt att inte behöva vänta så länge. Att det blir bra och hållbart är det högsta målet. Vad är då skillnaderna mellan dessa två förslag?

Vad kostar Husfix?
 
Så skamligt dyrt är det väl inte? Clas Ohlson tar 65 spänn för 750 gr.
Sedan finns Husfix Rapid Spackel i tub (tror jag det är) för 42 kr.
 
T
Jag brukar laga hål i gipsväggar på två sätt, oavsett storlek:


1). Såga ut en fyrkantig bit av en ny gipsskiva. Fasa av kanterna 45 grader. Lägg den nya gipsbiten över hålet och rita ut konturerna. Såga ut runt hålet motsvarande gipsbiten, men se till att kanterna blir ungefär 45 grader. Passa in så att den hamnar lite djupare än resten av väggen, sen är det bara att fästa den med spackel och spackla över.

2) Såga upp motsvarande hål, fast strunta i avfasningen och stoppa in bitar av reglar genom hålet, fäst med skruv, spackla och slipa.

Dessa metoder kräver förstås att man reparera ytskiktet också (ny färg, tapet osv), men tricket är att göra hålet större om det behövs. Att försöka trycka in någon slags massa (spackel, husfix osv) brukar inte fungera särskilt bra om det är en vanlig gipsvägg, dvs tomt på baksidan av hålet.

Är det inte det, om hålet bara är en "krater" egentligen, går det bra med vilken gips som helst som blandas med vatten. Spackel fungerar också, men tar evigheter att torka och sjunker ihop.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.