Cyphera skrev:
När man bygger nytt finns det regler (åtminstone i vår kommun) som begränsar hur liten toan får vara på bottenplanet om man bara har ett badrum på bottenplanet. Vi fick vår godkänd, men det var på håret:

[länk]
Ja, precis, där är det lämpligast att handikapsanpassningen skall in. Minst 90cm-dörr och 60 cm fritt brevid toan. ( vad jag känner till just nu)
 
mirakelasta skrev:
Vi har lika liten toalett som KAMY fast toastolen under fönstret och handfatet på sidan. Visst räcker det. När sönerna var 1,5 och 2,5 så kom de alltid in tillsammans med vår schäfer och stängde och låste dörren.

Tonåringarna säger att man måste ju öppna dörren för att kunna torka sig i baken.
He-he, tiderna ändras.

Men beskrivningen låter tyärr som min i nuläget enda badrum/toa. :( ...den skall ju byggas om den med vad det lider.
 
  • Gilla
Duckface21
  • Laddar…
Det finns ju gränser. På någon campingplats, minns inte var, var toalettutrymmet så litet att man knappt kunde utföra vad man skulle. Kanske mer obehag på allmän toalett då man vill röra så lite som möjligt av inredningen.

Jag bodde på ett litet hotell i London en gång där toaletten var bakom en liten "skåpdörr" mitt i trappan. Utrymmet var tillräckligt men duschen på en annan våning var så trång att man inte kunde tvätta sig längre ned än armarna räckte och med svårighet tvätta håret på huvudet. En person större än normal skulle inte kunnat röra sig. Det mesta går alltså men man kommer att ångra sig om det blir obekvämt. Tänker man åldras i sitt hus kanske man skall förutse detta också.
 
  • Gilla
ivme
  • Laddar…
imported_Benno skrev:
Det finns ju gränser. På någon campingplats, minns inte var, var toalettutrymmet så litet att man knappt kunde utföra vad man skulle. Kanske mer obehag på allmän toalett då man vill röra så lite som möjligt av inredningen.

Jag bodde på ett litet hotell i London en gång där toaletten var bakom en liten "skåpdörr" mitt i trappan. Utrymmet var tillräckligt men duschen på en annan våning var så trång att man inte kunde tvätta sig längre ned än armarna räckte och med svårighet tvätta håret på huvudet. En person större än normal skulle inte kunnat röra sig. Det mesta går alltså men man kommer att ångra sig om det blir obekvämt. Tänker man åldras i sitt hus kanske man skall förutse detta också.

Men precis som hemmkatten skrev så ju en liten gästtoa bättre en ingen alls. För mig har jag inte heller något alternativ förutom att strunta i det helt. :)
 
Jag gillar min lilla toa.

Knäna slår i väggen mittemot när man sitter om man är för lång men det känns bara charmigt.
Det var iallafall ett av de roligaste renoveringsprojekten i huset. Lagom omfattning. Klart på en helg.
:)
 
  • lilltoa2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Ett litet steg för byggaren.
Ett stort steg för byggandet.

;)
 
Jag tänker försöka sno så mycket utrymme av hallkorridoren som passer utanför, men hur smal kan denna passage i sin tur få bli utan att det blir besvärligt? Finns det regler på en hall-bredd? Borde kanske vara så att man kan passera med en rullstol. Är det möjligen minst 90 cm?
 
Av någon anledning kom jag att tänka på en bild av en kinesisk lägenhet där ägarna just hade satt in en västerländsk toalett. Och eftersom denna toalett var lägenhetens stolthet så hade de satt in den mitt i vardagsrummet där alla kunde se den. Kanske inte en lösning lämpad för svensk blyghet men om man verkligen inte vill begränsa sitt svängrum så kan det ju vara värt en tanke.
 
I london på en pub hade de handfatet över toaletten, var lite bökigt när man var lite lullig :)
 
Är toaletten RIKTIGT liten undviker man fullständigt risken för fallolyckor.
 
  • Haha
  • Gilla
Icaros och 2 till
  • Laddar…
Nekrar tråden med en ny fundering.

Skulle det här vara en fungerande planlösning för att klämma in en toa, dusch och bastu på en yta av 180 x 260 cm? Takhöjden är 210 cm. Det är badrummet på husets bottenvåning. I badrummet på övervåningen finns toa och duschbadkar.

Tänker mig att funktionen skulle kunna bli ganska bra. Vill någon gå på toa så kan man alltid göra det ifred oavsett om någon annan duschar eller bastar. Toan blir heller inte stekhet för att bastun är på. Mellan bastun och duschen står en frostad glasvägg, och duschdörren dubblerar som bastudörr så det går ganska bra att duscha även om bastun används. I bastun borde man kunna rymma en familj på två vuxna och två barn utan problem, och är man bra vänner kan man klämma in sex normalviktiga vuxna.

Bastun kan få tillluft via toaletten eller från rummet på andra sidan. Frånluft (mekanisk) finns i mittenväggen mellan WC och dusch/bastu.

Om det inte är bra, hur kan man göra istället?

Ritning av en badrumsplanlösning med toalett, dusch och bastu indelade på en yta av 180x260 cm.
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Tjockleken på väggarna mellan toa och bastu, är det inte lite snålt tilltaget?
Du förlorar en massa utrymme vid ingången.
 
Det måste vara 38 cm från toastolens mitt till vägg, fritt. Det går inte att klämma in handfat.
 
Måste dörrarna vara placerade just där? Eller går det att placera dörrarna på något annat sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.