Jag är ny här på byggahus.se men har ändå varit inne ofta och läst. Tydligen är jag inte den enda som har haft problem med den husfirma vi köpte av när vi byggde hus. Jag behöver hjälp då jag står på kanten vid ett stup, känns det som. Så här ligger det till:

Vi har byggt ett hus och valde att få det snickarfärdigt. Vi köpte själva huset + vitvaror av husleverntören och säljaren som jobbar både åt husleverantören och entreprenadfirma b ordnade så att snickare skulle bygga huset men ej el, vvs o dyl. Till att börja med vill jag säga att säljaren var jättehjälpsam första mötena men när affären var klar så brydde han sig inte längre om oss. (är detta typiskt försäljare?) Massor av vitvaror kom inte. Det kom fel varor. Det har varit mycket strul med detta. Det fattas fortfarande saker. Dock så valde vi att göra slutbesiktning i början av sep då vi ville ha saker svart på vitt för att få husleverantören att inse de brister som fanns på huset. De är nämligen inte eniga med allt som saknas. Ena gavelväggen är helt felgjord. Snickaren som är anlitad av entreprenadfirma b sa att han hade aldrig gått med på något sånt. Det är jättefult. Brädor är uppsatta helt utan beräkning vilket har gjort att de har kapat brädorna runt fönstren för att få det att passa ihop. Har aldrig sett något liknande förr. Ytterväggarna är monterade på husfabriken, så det är inte snickarens fel. Han menar istället att något sådant inte ska hända. Han menar också att det är inte går att få detta bra. Då måste hela väggen bytas ut och det blir kanske ändå inte bra. Besiktn mannen var helt enig med oss, likaså ka. Även garaget är felkonstuerat. Hörnen kan inte monteras då de har monterat alldeles fel. Vi fick alla fel och saknade varor på protokoll som skickades till husfirma och säljarens firma b. Efter det hände ingenting! De hade två månader på sig att åtgärda alla punkter. Vi håller inne med 10 % till husfirma och 2 % till firma b enl protokoll. Efter detta har några småsaker kommit, men väggen och garaget har de inte ens nämnt. De har inte tagit någon kontakt med oss alls sen besiktningen ägde rum. Vi ligger nu på och vill ha löst spärrförbindelserna så att vi kan lägga om vårt byggkreditiv till vanligt banklån, men säljaren hävdar att han ska ha betalt. Vi har ju inte fått det vi ska, ska vi då betala? Det anser inte jag. Han menar att vi ska ha betalt för det vi fått. (3 garderober och 3 skåpluckor) Som jag tolkar paragraferna ska de inte ha betalt för något tills felen är åtgärdade. Vi monterade själv garderober och skåpluckor nu före jul för då ville vi bli klara. Idag kom det en faktura från firma b. De har ju inte gjort något jobb! Då kan de väl inte kräva betalt?!!!? Och husfirman hör inte av sig över huvud taget. Banken menar att de inte kan häva spärrförbindelserna utan det måste hurfirmorna göra. Men de gör det inte. Så nu sitter vi här. Jag vill ha ett avslut på det här. Jag blir galen. Vad kan vi göra? Vad har vi rätt till? Hjälp!
 
Det måste väl gå att häva spärren, hur gör man annars om husfirman går i KK ?
 
Enl besiktningsmannen ska det gå att häva spärren då tidsfristen är ute. De ska enl honom inte ha några mer pengar då felen inte är åtgärdade. Vi kontaktade banken, hänvisade till protokoll och gav dem telenr till besiktn mannen om de skulle ha några frågor. Dagen efter ringer de från banken och säger att de inte kan häva spärren. De hade pratat med en chef på annat kontor och han hävdar att de har skrivit på ett avtal med husfirma och firma b och att de inte kan häva det avtalet. Vi tog kontakt med besiktn mannen igen och han tyckte det var helt otroligt.
 
Tyvärr så har nog besiktningsmannen fel och banken rätt. En spärrförbindelse kan inte ensidigt hävas av den ena parten, det är i alla fall det besked vi fått när vi pratat med banken och juridiskt kunniga. Vill ni få en spärr hävd så måste ni gå till tingsrätten om er motpart vägrar.

Vi gjorde precis samma misstag som er och skrev på en spärrförbindelse på hela beloppet istället för att lämna de 10% som man har rätt att hålla inne till slutbesiktning utanför spärren. Vad vi gjorde med våra problem finns delvis beskrivet i tråden http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/99650-borohus-i-dalarna.html.

I många fall så verkar alla fel som kostar mycket pengar vara ganska ointressanta att åtgärda utan man fixar det som är lätt och sedan försöker man få in så mycket som möjligt av vad som kunden håller inne med. I vissa fall är det också säker så att man tycker att det är för dyrt att rätta till konstaterade fel så istället för att göra det så låter man tiden gå och hoppas att man med lite påtryckningar att få kunden att betala så mycket som möjligt eller alternativt tycker man att den summan kunden håller inne med är för liten för att det ska vara värt att bry sig om att åtgärda.

Om det inte verkar finnas någon vilja att lösa konstaterade fel så är mitt råd att anlita en jurist/advokat för att kontakta husleverantören/säljaren för att ställa era krav.
 
Ja, nu har det gått snart två månader till och inget har hänt. Vi har skrivit till både VD på husfirman och säljaren. Säljaren lovade höra av sig absolut senast fredag förra veckan. Men icke. Nu ska vi ta kontakt med en advokat. Vi måste få ett slut på det hela. Det är nog som du skriver att det är för dyrt att rätta till felen så de har låtit tiden gå. Jag tror att de försöker trötta ut oss eller helt enkelt struntar i oss för att sen få oss att betala i alla fall för de saker de har skickat oss, trots att allt ännu inte är levererat plus att de inte har rättat några av felen alls. Varför ska det vara så jobbigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.