Är det någon som har erfarenhet av luftvärmepump i fritidshus med så kallad underhållsvärme (8-10 grader)?? om det fungrar bra? och om det drar mycket el??
http://www.sotaskar.blogspot.com/
 
Redigerat:
Jag har det inte, jag har en 3500 kr-pump (Appliance 11000) som jag ska vacuumsuga i helgen och köra igång. Min granne har en som går att sänka ner så lågt som 10 grader. Han är gammal kylinstallatör och är nöjd.

Han har så klart talat om hur dålig min pump är och att alla kinapumpar i princip exploderar så fort man tittar på dem men jag vill inte lägga ner 12-20.000 kr på att köpa något som ska hålla ute kondensen i en stuga som står mestadels tom under vintern.

Jag har follow me-funktion på fjärrkontrollen. Min pump går bara ner till 17 grader men om jag sätter fjärrkontrollen halvvägs in i huset räknar jag med att andra halvan blir lite kallare. Jag räknar med att det gör huset gott att ha en fläkt som blåser runt luften. Inte för att det luktade fukt eller sommarstuga innan med element men jag tyckte att en 3500 kr-värmepump var för billig för att missas.

/John
 
Intressant, jag har jagat svar på denna fråga i månader nu men inte heller lyckats. Jag bygger 115 kvm fritidshus på västkusten och grubblar halvt ihjäl mig över hur jag ska välja värmesystem. Jag vill hålla 10-12 grader och undrar just om frånluftsvärmepump funkar dåligt vid den temperaturen...
Ett ställe jag jagat info är www.varmepumpsforum.com, där finns mycket kunskap.
/Anders
 
H
Frånluftsvärmepump behöver värme inifrån för att skapa mer värme. I en kall sommarsuga finns väl ingen värme?

Till frågan om luftvärmepump så fungerar en sådan bra om temperaturen inomhus inte underskrider 17-18 grader.
Man kan kanske sätta en inverter luftvärmepump i ett av rummen som då är fullt uppvärmt hela tiden och sedan via dörrspringa eller termostatstyrd kanalfläkt hålla 10-12 grader i resten av stugan.
 
Även jag har letat info kring detta.
Såvitt jag förstår så går underhållsvärmepumparnas utedel för fullt när man har 8-10 grader.
Detta för att värmen i innerdelen inte räcker till för att avfrosta uteelementet.
Borde ju i och för sig inte gälla över 0-gradigt.

Nåja, det man kan fundera över är ju hur det sliter på grejerna att gå för fullt flera månader på raken om tempen ligger under 0. Jag har letat info som sagt men inte hittat ngt vettigt svar. Jag funderar på en IVT med underhållsvärme, dels för villaägarnas rabatt men också för lyxen med fjärrstyrning via telefon. Inte kul att komma fram och gå och lägga sig i 10 grader. Billigt blir det dock inte.....
 
Om ni har en luftvärmepump för att hålla underhållsvärme skulle inte solaventi funka bättre ?

En solpanel med inbyggd ventilationsfläkt ?

Kostar ungefär 5000-15000 kr som jag har förstått det lite beroende på utförande och finesser (de minsta är för ca 20kvm -Z 140kvm)...
Dom skall klara en värme som ligger 25 grader över utetemperaturen - så har man en frostvakt som backup så borde man iaf sätta ned sin elförbrukning markant den största delen av året, men framförallt får man lite luftsirkulation...

Jag är själv sugen men har lite annat att fixa (och köpa) först...

/K
 
  • Gilla
Theburner
  • Laddar…
Hej Ichiban,

vilken IVT tänkte du köpa?

Vad är det för rabatt Villaägarna har?

/Anders
 
Hej alla,

hade precis dialog med både Nibes och IVTs support, och där sa man lite olika saker om sina respektive pumpar!

Nibe om 310P: funkar i stort sett inte alls under 16 grader. ("Temperaturen inomhus ska helst ej gå under 16 grader för att kompressorn ska arbeta")

IVT om 490: ska funka hyfsat ok vid 13 grader ("värmepumpen bör fungera bättre om det minst är 15°C i rummet men den bör kunna fungera relativt bra även vid 13°C")

Vet inte om man blir helt klok på detta, bägge maskinerna borde väl fungera efter samma princip?
 
klaskarlsson skrev:
Om ni har en luftvärmepump för att hålla underhållsvärme skulle inte solaventi funka bättre ?

En solpanel med inbyggd ventilationsfläkt ?

Kostar ungefär 5000-15000 kr som jag har förstått det lite beroende på utförande och finesser (de minsta är för ca 20kvm -Z 140kvm)...
Dom skall klara en värme som ligger 25 grader över utetemperaturen - så har man en frostvakt som backup så borde man iaf sätta ned sin elförbrukning markant den största delen av året, men framförallt får man lite luftsirkulation...

Jag är själv sugen men har lite annat att fixa (och köpa) först...

/K
Har det på sommarstugan och det är för få soltimmar vintertid för att fungera bra som underhållsvärme. Däremot så räcker det till för att undvika den normalt råa luften om man kallställer eller kanske spara lite el vid underhållsvärme.
Ta detta med 25 grader som ett värde vid optimala förhållanden, som det sällan är hos oss i Sverige.
 
Hmm Då verkar det bättre om man köper en luft pump utan underhålls värme eller ??????Verkar ju så!!! om jag inte fattat helt fel??:confused:
http://www.sotaskar.blogspot.com/
 
Nja, du fick nog två olika svar då du frågade om en luftvärmepump och "alinder" sedan kom in och blandade in en frånluftsvärmepump.
Så svaret är nog; En luftvärmepump för underhållsvärme ska fungera, men du ska ha något element som backup om pumpen stannar och du vill undvika att vattensystemet fryser sönder (försvinner elen, så har det ingen betydelse)
Har själv planer på att skaffa en.
Sedan var det en, skulle mera vilja kalla det en värmeväxlare, frånluftsvärmepump som återvinner värme i frånluftsventilationen och den kräver en högre temperatur och är inte avsedd för underhållvärme.

Så jag tycker du ska fortsätta din planering, det kommer kanske flera svar och så summerar du sedan så jag vet hur jag ska gå vidare med vår stuga på ca 70m2 ;)
 
Villaägarnas rabatt på IVT verkar ha försvunnit vid årsskiftet.
Surt.
 
Har nog bestämt mig för att det blir någon pump med underhållsvärme.....men har inte bestämt vilket märke.Någon som har ett förslag på märke??Har själv vart inne på panasonic
 
Redigerat:
Annars är ju Fujitsu ett gott alternativ.
 
Ja nu har jag kört våran pump i 5 mån ungefär.......helt kanon lär jag säga,det vart bra mycket bättre luft inne i stugan.Vi har pumpen på 16 grader,så det går väldigt fort attt värma upp när man kommer dit d^_^b






http://www.sotaskar.blogspot.com/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.