om man skulle prova med olja, hur mycket i varje kärl?
blir nog inte idag tempen ute visar -19°
 
men man måste ju passa på att kolla nu när man har en som vet på tråden eller hur
själv är jag inte så hemma på värme och dess komponenter mer än det jag läser om på detta forum,och det har blivit ett antal timmar framför datorn.
 
Mängden olja är beroender på diamenten på kärlet men en par mm tjockt bör nog räcka

ex 0,5m i dia ger: radien 2,5dm² x Pi x 0,05dm tjock lager (5mm) = 1 dmⁿ = 1 liter
 
smen 2 skrev:
men man måste ju passa på att kolla nu när man har en som vet på tråden eller hur
själv är jag inte så hemma på värme och dess komponenter mer än det jag läser om på detta forum,och det har blivit ett antal timmar framför datorn.
Alldeles sant, jag har lärt mig massor på detta forum sedan jag blev med hus 2002
 
har nu suttit och läst om kallkoppling
men förstår nog inte det riktigt , koppla nedre anslutningen på kärlet till returledning mellan tank och laddomat (okej) spill rör (okej) ansluta tanktoppen till ångröret där kommer min fundering när tanken expanderar PGA tillfördvärme går då inte det vattnet upp i ledningen från tanktoppen eller ?.
 
tänkte som så när stupen är torr är det bättre att blöta på((trevlig visa)
men att värme stiger förstår jag , men expansionen borde väl ske i den varmaste delen på anläggningen.
 
förstår att jag verkar dum , men ska man få svar på sina frågor på ett bra sätt är nog det här stället rätt (det sägs att ju fler kockar ju sämre soppa men här tycker jag att det inte stämmer. här gäller ju fler kockar desto bättre soppa eller hur).jag har frågat min röris om problemet men fick inget svar.
 
smen 2 skrev:
Det ska det inte göra ,men vi får se om Roke eller annan expertis vaknar till liv så kanske vi får en vettig förklaring?:)
 
Varmt vatten stiger bara om kallare kan sjunka undan någon annanstans. Det som driver upp vattnet i kärlet är vattnets utvidgning, dvs vattenvolymen ökar och trycks upp i kärlet, oavsett var i systemet detta kärl är anslutet.

Men jag misstänker att du kan ha för liten expensionsvolym, totalt 5000l acktank ger tumregeln 250 liters kärl (det du har), men det finns ju mer vatten i panna, radiatorer och ledningar !!!!
 
Jag har märkt att om man kopplar expansionen på returen(kalla sidan) så minskar problemen med att det skvätter ur säk vent och stora tryck skillnader i kärlet.
 
_ap_
Här är en skiss på hur man "kall kopplar" ett öppet exp kärl.
Jag tror fortfarande det är för lågt system tryck, rekomendationen brukar vara
"Minst 2,5m över högsta element"
Volymen på kärlen ska som sagt räcka till 5750L vatten så om du misstänker att du har mer än det är det ju oxå en ev fel orsak.
 
  • expkärl.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tacksam för alla svar

tror att volymen räcker (panna, kulvert 40m ,10 element, golvvärme 100 kvm)
men det är nog inte så mycket över.

kärlen sitter ca 2,5 meter över elementen men bara ca 1 meter över matarledningen till elementen.
det får nog bli en omkoppling av kärlen till sommaren (måste ju tappa ur hela systemet pga för lite kranar).
 
PST skrev:
Varmt vatten stiger bara om kallare kan sjunka undan någon annanstans. Det som driver upp vattnet i kärlet är vattnets utvidgning, dvs vattenvolymen ökar och trycks upp i kärlet, oavsett var i systemet detta kärl är anslutet.

Men jag misstänker att du kan ha för liten expensionsvolym, totalt 5000l acktank ger tumregeln 250 liters kärl (det du har), men det finns ju mer vatten i panna, radiatorer och ledningar !!!!
Man kan få självcirkulation inuti ett rör också, det behöver inte vara en krets.

Att problemet ligger i för små exp.kärl faller ju på att det är ur ångröret det droppar och inte skvallerröret.
Sen även om det är så att ångröret går ut åt sidan så borde det bara rinna tills expansionen har nått sitt max. inte strax innan eldning?
smen 2: hur ser anslutningana på kärlet ut?
 
det är liggande kärl
en anslutning i botten (från tanken)
en anslutning i toppen diagonalt från botten anslutningen(ångrör)
en anslutning i gaveln strax under topp anslutningen(spillrör)
 
Jag hävdar med en dåres envishet att jag har rätt :)
Har du ett liggande kärl så blir ju vattenytan än större.

Om du kan, så försök känna på kärlen en par gånger så ser du ju hur varma dom är.
Är dom kalla och det fortsätter droppa så hade dåren fel......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.