Hej,

Använder Ni matt eller blank färg när ni målar taklister.
Vi är inte riktigt överrens om det skall vara snickerifärg med 40 blank, eller matt takfärg på taklisterna.

Åsikter?

Mvh
Mats
 
Jag har målat mina med samma färg som jag har målat taken, om det är rätt eller fel vet jag inte, men lättast var det iallafall.
 
Jag använder takfärgen på taklisterna.
 
Jag kör med takfärg.
 
matt är grejjen tycker jag. undan tag kök och bad (där du ju inte använt samma takfärg helelr om du har målat tak).

Lite sport blir det ibland ändå. Jag har lågt i tak och många listverk som går ända upp mot taklist. Var bryter jag då? ;-)
 
Matt tycker jag är snyggast på taklist.
 
Använd samma färg som taket då de åldras lika, dvs. färgförändring parallellt, annars är risken att t.ex. taklisten kan gulna lite mera än den matta takfärgen. Vattenbaserad halvblank runt 40 ska ju inte gulna lika fort som lösningsbaserat, men det blir skillnader.
 
  • Gilla
PontusAP
  • Laddar…
jag säger som de andra, samma färg som i taket.

jag ska snart börja måla mitt halltak, coh då blir det både blanka och matta lister. Eftersom halva taket är ett gammalt masonittak som ska vara matt coh andra halvan är ett paneltak jag nyss har rotat fram och detta ska bli halvblankt..
 
Jag tycker helt klart att det ska vara snickerifärg! Köpta taklister är givetvis inte matta och varför skulle man då måla med takfärg när man gör det själv?

Takfärg flyter inte ut på samma sätt som snickerifärg. Själv har jag alltid kört oljebaserad snickerifärg.

Men kan ju måla foder, golvlister etc också med takfärg, men det ser för jävligt ut! ;)
 
Jo min käre injonil ;)
, men foder och golvlister sitter inte i direkt aslutning till taket...
 
Trä ska målas med snickerifärg utom i undantagsfall enligt min uppfattning. Man kan alltid göra på undantag om man gör bedömningen att det blir bättre av någon anledning i specifika fall. Kanske passar det i vissa situationer att just måla taklisterna med takfärg! Men i de flesta fall handlar det tror jag om bekvämlighet.

Om man rollar väggar i ett kök vita, tycker du då att man ska rolla vidare även på golvlister och foder eftersom dessa sitter i direkt anslutning till väggarna?
 
Taklisten skall alltid vara matt. Det handlar inte det minsta om bekvämlighet, utan för att alla tycker det är snyggast. Eller inte riktigt alla...
 
  • Gilla
Mattetet
  • Laddar…
Det verkar som om det är på forumet som här hemma, delade åsikter.
Jag tycker att det skall vara halvblank snickerifärg, hustrun tycker att det skall vara takfärg. Dock är det mest för att det är bekvämt att fortsätta med den matta färgen. Man behöver ju inte vara så noggrann med penseln heller.

Jag har tittat på de lister som jag gjort tidigare med den halvblanka färgen, och tycker inte att det är så stor skillnad mellan tak och list. Det skär sig inte med de olika blanktalen.

Tack för Era synpunkter!
 
Vilken färg använder ni om ni skulle sätta upp stukaturlister av frigolit? Helmatt takfärg eller en halvblank snickerifärg? :)
 
Redigerat:
samma färg på listerna vid taket som taket isig självt. i mitt fall matt vit färg på papptaken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.