Hejsan,

Hur hittar jag någon som kan göra en geoteknisk undersökning i Nacka?
Jag får inte någon träff i gula sidorna. Har någon något tips att delge?

Duger det med vilken byggnadsingenjör som helst..?

 
Ett förtydligande:
Syftet med undersökningen är att ta reda på om mark/grund/vägg håller för en våning till.
 
Vi anlitade P-G Geoteknik.

Adress: Upplagsv. 17, 117 43 Stockholm
Kontaktperson: Hans Börjesson
Tel. 0708-17 47 61

Han gjorde ett bra jobb som sedan blev underlag för pålritningen.
Kostnad: 12.750 för vårt enplanshus.

Han borrade 6 hål. Sedan fick vi en situationsplan med hålen markerade samt en sektionsritning för varje hål.
 
Tack för uppgifterna!

CarlH skrev:
Vi anlitade P-G Geoteknik.

Adress: Upplagsv. 17, 117 43 Stockholm
Kontaktperson: Hans Börjesson
Tel. 0708-17 47 61

Han gjorde ett bra jobb som sedan blev underlag för pålritningen.
Kostnad: 12.750 för vårt enplanshus.

Han borrade 6 hål. Sedan fick vi en situationsplan med hålen markerade samt en sektionsritning för varje hål.
 
Vi hade också P-G geoteknik. Tyvärr blev vi besvikna eftersom dom tog lång tid på sig och skickade en felaktig faktura. Det blev många samtal och inget hände..

Vi fick till slut en ritning med staplar där man ser djupet till berg. Att marken innehöll lera och silt sa dom på telefon och det framgår också av staplarna om någon lyckas tyda dom. Efter ök betalade vi 9000kr för 4 prov hål och en A3 ritning.


 
Tråkigt att ni inte var nöjda med deras jobb.
Vi letade också förgäves på gulasidorna och fick tag på P-G efter att ha talat med en av våra grannar som också hade pålat och gjort en grundundersökning först.

Det verkar som det inte finns speciellt mycket konkurrens inom denna bransch.

Jag talade med en grundentreprenör för att få hjälp med att tyda sektionsritningen.
 
Nacka :

Jag sitter i samma läge som dig, dock inte att jag inte hittar nån utan att jag måste påla. Jag har ringt runt och kikat osv, och det finns mindre seriösa och riktigt seriösa.

Jag har snackat med Tyrens, som är ett stort företag och verkar riktigt seriösa.

Kostnaden : 10-12.000, men dom föreslår en viss lösning och massor annat, rejält seriösa.

http://www.tyrens.se/templates/Technology.aspx?id=2162

Vi skall beställa vår undersökning A.S.A.P nu till vår tomt i Tyresö.
 
Hejsan,
Tack för tipset.
Jag ringde till Thyrens nu på morgonen. Enligt han jag pratade med kommer man inte under 25000 om man ska borra. En första "okulärbesikning" skulle gå på 5000 kr. (800kr/tim + moms).
Kan du skicka ett meddelande med din kontaktman på Thyréns?

M@ZE skrev:
Nacka :

Jag sitter i samma läge som dig, dock inte att jag inte hittar nån utan att jag måste påla. Jag har ringt runt och kikat osv, och det finns mindre seriösa och riktigt seriösa.

Jag har snackat med Tyrens, som är ett stort företag och verkar riktigt seriösa.

Kostnaden : 10-12.000, men dom föreslår en viss lösning och massor annat, rejält seriösa.

[länk]

Vi skall beställa vår undersökning A.S.A.P nu till vår tomt i Tyresö.
 
Nacka :

Det var väldigt märkligt, jag kommer inte ihåg vad han hette som jag pratade med, möjligt att jag skrev upp det på jobbet. Får kika på måndag.

Men jag kommer ihåg att han sa -"eftersom det är dyrt med sånna här undersökningar har vi lite special för privatpersoner där det ligger mellan 10-12.000"

Mycket märkligt, blir förbannad om dom sitter och säger olika summor, skall ringa nästa vecka igen och höra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.