Hejsan!

Har låglutande/platt tak och funderingar på att byta ut / förnya ytbeklädnaden som är av papp.
Har inte!! Tänkt göra det själv..

Vad anser ni är rimligt pris för ca 150kvm tak?Priset inl material/papp samt arbetskostnad / Vitt eller även lite billigare;)

Är det någon som har några uppgifter på vad ni fått för offerter/erbjudanden?
Någon som vet vad enbart kvm priset är på "pappen" som firmorna använder sig av?

Och vad har ni för åsikter om de olika fabrikaten som finns att välja på?Vilka ska man tänka på att använda?

Vill ju självklart att nu när taket blir omlagt ska det hålla så länge som möjligt:)

Tacksam för era svar/erfarenheter.:D
 
Jag fick betala 16.000:- för 140 m² hösten 2007. Dvs 115:-/m². Då ingick pappen (Mataki Unotech 875P). Las direkt på den gamla pappen med mekanisk infästning samt svetsning. Tog 2 man en FM att utföra arbetet. Priset är utan kvitto.

P.
 
Det lät som ett mycket bra pris. Med tanke på att jag tror pappen i sig kostar en hel del oxå..

Du har ingen koll på vad "firmorna" betalar för den papp de använder,jag menar..om man kollar enbart på "Byggmax papp" så kostar ju den 75kr/kvm i detta fall betalade du 115kr/kvm inkl arbete.. Kanske var "kompisar" till dig som utförde jobbet:)
 
Trebolitpappen på Byggmax är en något enklare produkt än Mataki självtäck och Icopals Topsafe. Trebolit själva menar att den bara ska användas på enklare byggnader.

GDS-produkterna verkar överlag vara dyrare än de produkter som yrkesmännen använder. Tror Topsafe på Bauhaus kostar närmare 135 kr/kvm. För ett par år sedan kom jag över "riktig" ytpapp för 85 kr/kvm + moms. Den pappen skruvades och varje skarv "svetsades" med gasolbrännare. Tyvärr verkar det stört omöjligt för en privatperson utan känningar att komma över entrepenadprodukter.

Edit:
Under första halvåret 2008 justerades priserna på takpapp uppåt med ganska många procent. I och med att GDS-produkterna är så dyra tror jag man kan gå plus att leja ut arbetet med tanke på ROT-avdraget.
 
Redigerat:
Tack för ditt svar,

Självklart är det nog så att Byggmax och liknandes papp är av enklare typ.Hade inte tänkt köpa sådan men menade hur priserna på "proffspappen" stod sig i förhållande till deras.

Har oxå funderat i de där banorna att jobb utan kvitto nog kanske inte ens är lönsamt i med ROT avdraget återigen införts..
Får helt enkelt begära in offerter och sedan kolla upp jämförelse.sedan att det alltid kan kännas tryggt att ha kvitto/garanti är ju en sak till att väga upp..
 
Det är stor skillnad mellan takfirma och takfirma, hade du frågat mig hade jag väl sagt 140/150:-/kvm inkl. material och arbete. Exklusive moms. Det är stor skillnad på "proffspapp" och papp som går att köpa på byggvaruhus. Finns dessutom ingen takfirma (vad jag vet) som använder sig av papp från byggvaruhus. Dessutom har du ju garantin som är värd en hel del som du säger. Brukar alltid jämföra mellan att lägga om taket och köpa nya husgeråd. 20.000:- för ett nytt tak som håller i ~20-25 år är inte så mycket när man tänker på hur mycket annat som bytas i huset oftare. Kolla runt och se vad du kan få för offert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.