Har jag fattat saken rätt? Kan jag bygga upp bastuns väggar så här:

MOT YTTERVÄGG + TAK
Luftspalt
reglar + isolering
masonit + boardremsor
luftspalt
panel


MOT INNERVÄGG
Reglar + isolering
masonit + boardremsor
luftspalt
panel

ALLTSÅ; ska jag eller ska jag INTE ha luftspalt mellan innervägg och bastunreglarna??
Och, kan jag regla mot en spånskiva...eller ska jag ta bort denna och regla mot timmerväggen?
 
Nicole skrev:
Har jag fattat saken rätt? Kan jag bygga upp bastuns väggar så här:

MOT YTTERVÄGG + TAK
Luftspalt
reglar + isolering
masonit + boardremsor
luftspalt
panel


MOT INNERVÄGG
Reglar + isolering
masonit + boardremsor
luftspalt
panel

ALLTSÅ; ska jag eller ska jag INTE ha luftspalt mellan innervägg och bastunreglarna??
Och, kan jag regla mot en spånskiva...eller ska jag ta bort denna och regla mot timmerväggen?
Personligen känner jag mig inte bekväm med någon av lösningarna. För det första vill jag ha fuktspärr i bastuväggens konstruktion och sedan vädra luftspalten mellan yttervägg/innervägg och bastuvägg. För det andra gillar jag inte masonit och boardremsor. Dessa skulle jag bytt ut mot alumit. I övrigt ser det bra ut tycker jag.

//Rob
 
Okej...så du tycker att jag ska ha luftspalt även mellan innervägg och bastuvägg, har jag förstått dig rätt då?

Varför är inte masonit och boardremsor bra? Enligt Beijer tycker de att man ska ha masonit.

Man blir alldeles vimmelkantig...olika svar överallt. Men du verkar kunna det här, så jag litar på dig. Är lite stressad bara, för jag hade tänkt fara iväg och köpa allt material idag. SKa börja bygga imorgon nämligen :)
 
Personligen tar jag hellre och överdimensionerar och bygger överdrivet säkert så man aldrig någonsin (iaf inte under min livstid) ska behöva göra om något av det jag bygger. Det är min stil och därför bygger jag som jag skrev ovan. Inklusive luftspalt mellan innervägg och bastuvägg. Då är det samma konstruktion överallt och dessutom mindre risk för att man råkar tänka "fel" när man bygger.

Lycka till iaf!

//Rob
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.