Skall bygga ett större garage/maskinhall och undrar vad man skall använda på väggen, utegips eller vindduk och varför, samt när man skall använda spånt,masonite eller väv på takstolarna?
Mvh.
 
Båda fungerar. Fördelen med gips är att den styvar upp vilket duken inte gör men ska man bygga nått i storlek maskinhall så anser jag att man ska bygga stommen såpass stadig att den inte böver någon yttre hjälp med detta. Tex genom att använda hålband eller diagonalstälda reglar. Dukens stora fördel är ju att den är så mycket lättare att montera. Sen "andas" den också ungefär som goretex.

Det är egentligen samma sak när det gäller taket. Det går att göra på alla tre sätt men man brukar lägga spont under tegel. Lägger man plåttak kan man använda masonite eller väv
 
För lte mindre byggnader eller utbyggnader föreslår jag asfaboard som är en ganska prisvärd skiva som har en viss isolationsförmåga. En skiva som väger lite och är lätt att bearbeta.
 
Det beror lite på vilken lutning du ska ha på taket och om du ska ha papp, plåt eller tegel/betongpannor, vad du ska ha på takstolarna. låg lutning = Råspånt. Mer lutning = Råspont, Duk eller Masonite.
 
15graders lutning och 16m breda takstolar.
 
mats_o skrev:
.... Dukens stora fördel är ju att den är så mycket lättare att montera. Sen "andas" den också ungefär som goretex.
Vill bara komplettera: Utegips, typ Norgips X9, är vattenavvisande och diffusionsöppen så den andas den med. Denna skyddar också bygget innan fasaden kommer på. Garaget kan stå utan fasad ett par månader utan att den tar skada.
 
så har jag gjort -----> [länk]
Tack för en inspirerande hemsida!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.