Hej

Förstår mig inte på vårt vatten, har lämnat in flera prover för att komma underfund med varför det blir vita fläckar på besticken i diskmaskinen samt fläckar på vattenkranar och dylikt. I botten på badkaret blir det som ett vitt damm....

Är det någon som vet hur man kan få bort detta??

Provenheten tror att det kan röra sig om ler damm....men vi borrade i juni så detta damm borde ju ha lagt sig vid detta laget....

Någon som kan ge råd?

har satt in järnfilter för järn och den fungarar som den skall.

Ang
 
Kanske kalkhaltigt vatten!?
 
Hej

enligt vatten analysen är det inte kalk..... fattar inte alls vad det kan vara...
 
kör du med tablett eller pulver?
 
hej Landen

vad menar du med tablett eller pulver?
 
oj.. var lite hastig där.. det var ingen knarkrelaterad fråga ;) Jag jobbar som servicetekniker för electrolux, och det vanligaste felet när det låter som du förklarar är diskmedlet. Om man använder diskmedelstablett så kan det finnas ett läge på diskmaskinen som man ställer in på tablettläge. Om du kör med pulver så kan du kanske behöva tillsätta spolglans. Om du använder spolglans så kan du behöva dra ner på det. *PUH* knepigt det här med balanser men det är där det brukar fela.

En annan sak som slår mig är att det låter som om maskinen är inkopplad på varmvatten. Om den är det så byt till kallvatten. En maskin som går på varmvatten sköljer dåligt och löser inte fettet pga att enzymerna dör efter 57 grader.

Hur gammal är maskinen?

Det är ytterst få ställen i sverige som man behöver tilsätta salt på men om du ändå har kollat upp vattenkvaliten så kan du kolla så att hårdheten på vattnet är bra.

Mvh Landen
 
ser nu att du fick fläckar på kranar med. Det har jag hemma med.. vi har grävd brunn.
men allt som kommer ur diskmaskinen är fräsht i alla fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.