Har hittat ett hus som är lite intressant för oss och vi funderar på att åka och kika på visningen.
Det är ett hus som är påbörjat att total renoveras och byggas till.

Då är min fråga är detta hus värt det priset som är utgångspriset?

Sen en fråga som kanske är svår att svara på, hur mycket bör man räkna på att slutföra bygget?
Mycket arbete kommer att göras själv, finns även behörig elektriker tillhands. Men säkert kommer lite arbete att "köpas" in också då slutrenoveringen inte kommer att kunna ta allt för lång tid.

Länk till objektet:
http://hemnet.se/beskrivning/hemnet/343332

Och vet tyvärr inte mer än det som står men kommer nog att åka och kika på det till helgen.

Har ni andra tips och saker att tycka till om så skriv gärna dom så man kan kika upp det då man inte kommer på allt själv! :)

Tack på förhand!

Mvh Fredde
 
Ser inte riktigt på bilden från övervåningen men det ser ut som brännbart material ligger lite nära murstocken.
Annars ser det ut som mycket är gjort, dock en hel del kvar!!
 
Jag har ingen aning om vad som är en normal prisnivå i det området.

Jag reagerar över tomten, det står att den är friköpt, men att den skall styckas av. Jag tolkar det som att huset rent formellt är byggt på ofri grund idag. Och frågan är vilka garantier som finns för att en avstyckning överhuvudtaget kan göras, och i så fall om avstyckningen verkligen kommer att stämma med den inritade tomtkartan.

Tomtkartan ser också underlig ut. Det ser ut som att stammfastigheten som det skall styckas av från kommer att bestå av smal strimma mark runt 2 sidor av tomten, ocha att det står ett antal byggnader på denna strimma. Ser jättekonstigt ut.

Det jag är ute efter är huruvida lantmäteriet verkligen kommer att stycka efter den föreslagna tomtgränsen, iom att stammfastigheten ser ut att bli näst intill omöjlig som tomt. Och hur är det med bygglov? Jag trodde inte man kunde få bygglov om inte tomten var styckad redan.

Som det ser ut så består huset idag av en gjuten platta på mark med en rest stomme, och lite lite till. Dvs ett rimligt värde är tomtvärdet (vad det nu är) plus prod. kostnaden för plattan, och en stomresning. Och sedan drar man av lite jämfört med en nyproduktionskostnad, efterssom om man bygger själv helt från scratch så får man själv välja utseende och stil på huset (ett av mervärdena med nyproduktion jämfört med att köpa begagnat). Ett sätt att räkna kanske är att helt räkna bort värdet av den resta stommen.

Dvs utgående från tax. värdet på tomten så låter det som att priset borde ner 200- 300 000 i pris.
 
hempularen skrev:
Tomtkartan ser också underlig ut. Det ser ut som att stammfastigheten som det skall styckas av från kommer att bestå av smal strimma mark runt 2 sidor av tomten, ocha att det står ett antal byggnader på denna strimma. Ser jättekonstigt ut.
Du tänker på det ljusa området? Det är nog öppen mark bara, inte en föreslagen indelning.
 
ppalm skrev:
Ser inte riktigt på bilden från övervåningen men det ser ut som brännbart material ligger lite nära murstocken.
Annars ser det ut som mycket är gjort, dock en hel del kvar!!

vad tänkte du på då? att reglarna sitter nästan direkt på murstocken?


hempularen skrev:
Jag har ingen aning om vad som är en normal prisnivå i det området.

Jag reagerar över tomten, det står att den är friköpt, men att den skall styckas av. Jag tolkar det som att huset rent formellt är byggt på ofri grund idag. Och frågan är vilka garantier som finns för att en avstyckning överhuvudtaget kan göras, och i så fall om avstyckningen verkligen kommer att stämma med den inritade tomtkartan.

Tomtkartan ser också underlig ut. Det ser ut som att stammfastigheten som det skall styckas av från kommer att bestå av smal strimma mark runt 2 sidor av tomten, ocha att det står ett antal byggnader på denna strimma. Ser jättekonstigt ut.

Det jag är ute efter är huruvida lantmäteriet verkligen kommer att stycka efter den föreslagna tomtgränsen, iom att stammfastigheten ser ut att bli näst intill omöjlig som tomt. Och hur är det med bygglov? Jag trodde inte man kunde få bygglov om inte tomten var styckad redan.

Som det ser ut så består huset idag av en gjuten platta på mark med en rest stomme, och lite lite till. Dvs ett rimligt värde är tomtvärdet (vad det nu är) plus prod. kostnaden för plattan, och en stomresning. Och sedan drar man av lite jämfört med en nyproduktionskostnad, efterssom om man bygger själv helt från scratch så får man själv välja utseende och stil på huset (ett av mervärdena med nyproduktion jämfört med att köpa begagnat). Ett sätt att räkna kanske är att helt räkna bort värdet av den resta stommen.

Dvs utgående från tax. värdet på tomten så låter det som att priset borde ner 200- 300 000 i pris.
Prisnivå i just det området vet jag inte exakt..men runt 250k + för tomter på 1000m2 och uppåt i länet ungefär vad jag sett.

Jo funderade lite över det jag också. Kan det va så att det är ägaren som valt att bara sälja hus med 2500m2 tomt och behålla resten? går det att göra så? det va min första tanke.

Ang bygglov osv så skulle jag slälv aldrig bygga något liknande utan bygglov så det tycker jag låter konstigt men det är sånt jag kan kolla på lördag med mäklaren.

När jag räknade lite delade jag upp det nått liknande:
Platta på mark : 150k
Tomt: 300k
Stomme inkl mont. 150-200k ?

så hamnar man nånstans på 650k, jag kan tänka mig att runt 800k är ungefär vad man skulle kunna betala eller är jag helt fel ute?

Någon som kan på ett ungefär säga vad det kommer kosta att bygga vidare på detta till ett färdigt hus som man kan flytta in i. Räcker 500k? och då gör man det mesta själva.

Det jag fått fram som fattas är :

*Golv överallt
*Tapet / Färg
*Takgips/Panel
*Badrum
*Kök med Vitvaror (Det som va med känns som man inte vill ha)
*Tvätt Vitvaror och inredning.
*El dosor och uttag.
*Lite spottar till taket.

Hjälp mig gärna att fylla på listan på vad som saknas så jag kan räkna på det.

och även vad som är viktigt att kolla upp på visningen så jag har en lite kom ihåg mall :)

Sen tycker jag att det känns lite dumt att komma direkt in i köket från entren, skulle hällre komma in i allrummet. Fler som tycker som jag?

Tack för all hjälp!
Mvh Fredde
 
Badrum 60-100 tkr
Kök 75-150 tkr
El till hela huset 20 tkr
Tvätt avd. 30 tkr

Om du gör allt själv...
 
Vad är det för värmesystem? El? Finns det?
 
En förutsättning för köp är att alla papper är i ordning dvs avstyckning, bygglov för hus och trekammarbrunn. Servitut måste finnas för väg och elkabel. Anslutning till el betald? Tänk på att för den här typen av objekt är det köparens marknad. Nästan alla kunder vill ha ett färdigt hus.
Var osvensk och ge ett riktigt lågt bud. Jag tror att din fundering om ett värde på ca 800k är rimlig, men jag skulle börja med ett bud på ca 650k eller lägre.
 
Jag tolkar beskrivningen "förberett för luftvärmepump" som att det ev. inte finns någon värme alls idag, kanske bara byggfläktar. Eller att det kanske finns en elpanna, som är svårt att veta om den verkligen är lämplig att hänga på en luft/vatten pump på. Jag har uppfattat det som att man kan få en smartare reglering (bättre effektivitet) om man köper en helt integrerad luft/vatten Vp jämfört med att hänga på en VP på en befintlig panna.

Så till kalkylen ovan skulle jag nog lägga 50 - 120 000 för värmesystemet. Jag ser heller inte att det finns några radiatorer monterade på övervåningen, räkna med 10 - 20 000 i material (iom, värmepumpen så bör man ha ett lågtemperatursystem, då behövs det litet större (tjockare) radiatorer. Räkna med 2-3000 per radiator inkl. lite kopplingsmaterial.

Golv i hela huset, räkna med 300 - 500 kr/kvm dvs 60 - 100 000. Beror lite på hur exklusivt du vill ha det. Väljer du laminatgolv kan man komma ner en del i pris.
 
#6
Ungefär så jag räknat också. :)

Räknade så här:
70k på Badrum
100k på Kök
30k på tvätt, stommarna som va i kåken redan till kök tänkte jag man kan ha i tvätt
Elen har jag inte räknat på men räknar 20k, då jag tror att det inte kostar så mkt
då det finns behörig elektriker i släkten.


#7

det står så här i anonnsen:
Uppvärmning: vattenburen, golvvärme entréplan samt radiatorer övre plan. förberett för luftvärmepump.

Så kan tänka mig att det som finns är förberett vattenburen golvvärme i plattan, och möjligen förberett för radiatorerna på övervåningen
men inget mer.

Ang. elen så står det under "renoveringsbeskrivningar" att el stammarna är bytta så jag förutsätter att det finns el och anslutningsavgiften är betald då huset inte är helt nybyggt.

#8
Absolut är det en förutsättnig! =) Tackar för informationen så har jag lite att ställa frågor till mäklaren.
Precis så jag tänkte, att man ska vara lite osvensk och bjuda en bra bit under utgångspriset.

#9
Ungefär så jag tolkar det också, så detta måste kollas upp med mäklaren så man vet mer ingående vad som man ska räkna på vad det gäller värmesystemet.
Tackar för lite siffror att räkna på! Ang golv så räknade jag på 500:-m2 men fick nästan skäll av polarn som undrade vad jag skulle ha i hela huset då jag har riktigt
bra rabatter via han, blir iaf inget laminat, blir trä och klinkers. Men räknar på 500:- iaf så har man en bra marginal åt plus.

Tack igen för hjälpen! Skriv gärna några fler rader som kan vara nyttig information.
Vart tyvärr inget besök på visningen då det kom annat i mellan, men ska försöka få till en ny visning i veckan eller kommande helg.

Mvh Fredde
 
Jag tror att 20K för elen (framförallt om även ny central behövs) är för lågt. Även om du har noll i arbetskostnad så blir det dyrare. Såvida du inte räknar med 30kr uttag från Biltema. Räkna 30-50 000.
 
Jo, men jag menar vad är det som driver den vattenburna golvvärmen?
El-panna? Luft/vatten-värmepump? Bergvärme? Finns ingen av dessa är det ju också en investering som måste göras.
 
pinebar skrev:
Jo, men jag menar vad är det som driver den vattenburna golvvärmen?
El-panna? Luft/vatten-värmepump? Bergvärme? Finns ingen av dessa är det ju också en investering som måste göras.

Ja ca 80-100 000 för Luft/vatten pumpen installerad och klar sedan 5-10 00 per element på övervåningen.
 
Redigerat:
#11
okej..jag har faktiskt inte kikat nånting på den biten än.
Men några 30kr uttag från biltema är inte riktigt aktuellt. Lite kvalite ska det i allafall vara.
Så jag uppdaterar min kalkyl med 30-50k i stället! tack.

#12
Där sa du något jag inte tänkt på riktigt, det måste kollas upp.
Kan det vara det dom menar dom tänkt använda luftvärme-pumpen till som det enligt annonsen är förberätt för?
Annars är det säkert El-panna som används tidigare för något om Bergvärme är inget jag sett att det skulle kunna vara. Om det nu inte finns något, vad är lämpligast att satsa på?

#13

Vad finns det för bra alternativ på detta? finns det någonstans man kan läsa lite om detta?
Just driften vill man ha så låg som möjligt men även att det är ett bra system så är det ju värt att kosta på lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.