HEJ!

Jag har en Heru 180 ftx på vinden som ger ifrån sig ganska mycket stomljud i badrummet som ligger rakt under aggregatet . Nu är aggregatet placerat på en hårdpackad stenulls skiva och sedan en spånplatta som vilar på reglar som går mellan 2 takstolar.

Jag önskar nu att få bort så mycket som möjligt av stomljudet och funderar på att byta ut stenulls skivan mot någonting annat. Är det någon som har ett tips på ett bättre dämpmaterial?

Ett annat sätt är naturligtvis att minmera vibrationera från fläktarna och därför bytte jag alla kullager i fläktarna och det hjälpte mot det värsta oljudet. Med det vibrerar fortfarande en hel del om fläktarna, speciellt den som sitter vid tilluften.

Vet någon om det går att balansera om fläkten och vika som kan hjälpa till med detta? Undrar också om någon har ett ca pris på en helt ny fläkt?

/Jonas
 
YIT kan hjälpa dej med balansering på plats, men det är inte ekonomiskt försvarbart på ett aggregat för hemma bruk.
Nya fläktar kan du med största sannorlikhet köpa genom Ekström&söner i Aspudden (förutsatt att dom säljer till privatpersoner, jag är inte 100% säker på det).
Ta med den gamla så kan dom till 99.9%säkerhet hjälpa dej med en ny.

Ang stomljudet så brukar vibbramattor hjälpa, det är gummimattor som har som "ribbor" på varsin ledd på dom olika sidorna, om man lägger dubbla sånna så att man får så lite anliggningsyta som möjligt så brukar det bli tyst.
 
Redigerat:
Möjligen kan detta vara till hjälp och en billig sådan. Försök att hänga upp fläkten i takstolen med hålband, tror jag att det heter. För ca 15 år sedan, i en numera såld villa, hade vi ett liknande problem. BPA gjorde en fuktsanering, platta på mark, fläkten placerades uppe på vinden ovanför ett av sovrummen, inte roligt med stomljud där. BPA försökte med frigolit och annat, den slutliga lösningen blev alltså att montera fläkten hängande.
 
Den lösning du har med ett "flyande golv" ovan på en isolermatta avråder man från vid montage av tunga aggregat.
Vet att det låter baklänges men i det flytande golvet kan ge upphov till resonans.
Man rekommenderar istället att man ser till att aggregatet står på så stabila delar av konstruktionen som möjligt.
Lite den lösningen som "Amatörbyggaren" har fått gjort där man hängt aggregatet (antar att det hänger i takstolarna).
 
Tack för svaren mycket värdefull info.
 
Det du ska göra först är att titta på fläktvingarna om det finns hål borrat i dom, sen tittar du i fläktkammaren där fläkten står om du hittar några bult/mutter som bara ligger på golvet och inte ser ut att ha nån funktion.
Man brukar nämligen balansera fläkthjulen med bult o mutter, Och dom brukar trilla bort efter någar år om man har lite otur.


Annars är det som fritt drag säger, stabilt dit satt och sen avvibrerings matta vid fötterna eller gummi upphängt i takstolarna . inget av det kostar speciellt mycket pengar att göra.
 
Redigerat:
Väcker nytt liv i denna tråd. Jag har ett FTX-aggregat placerat i kattvinden på mitt hus. Direkt under aggregatet har vi kontor. Ljudet från aggregatet (Temovex 400 vidsaggregat) hörs tydligt, det känns som att rummet nästan fungerar som resonanslåda. Jag har provat att lägga aggregatet på en ljuddämpande skiva (från Biltema) vilket gjorde anläggningen lite tystare, men inte tillräckligt tyst.
Nu funderar jag på om man skulle kunna snegla lite på Hifi-världen, och montera "spikes" på aggretatet för att minska anläggningsytan mot golvet/ljudisoleringsskivan.
Vad tror ni, kan det vara värt ett försök, eller är det bättre att satsa på en bitumen-matta av något slag? Kanske ska jag försökat hänga det i takstolarna, men det känns ganska bökigt att få till det, då aggregatet är stort, tungt och otympligt i det lilla utrymmet.
Framför allt är det idén om spikes som jag vill ventilera och höra åsikter om.
Hälsningar
Anders
 
Hänger du det i takstolarna så kommer stomljudet fortplanta sig i alla fall.
Jag vet inte om spikes fungerar, det har jag aldrig provat mer än i hifi-sammanhang.
Annars fungerar stålfjäderisolatorer, typ Isotop eller AMC mlf. Men jag har inte koll på priset.
 
Upphängning i takstolarna med hålband löste problemet i vårt fall
 
Prova något som äter upp vibrationerna. Allt som innebär en fast installation i i husets stomme leder ljudet den vägen ner via takbjälkar över till takskivor väggbeklädnad osv. Prova gummifötter som används vid värmepumps installationer (luft/luft) dom är riktigt mjuka och konstruerade för maskiner som väger ca 50 kg. Det borde fungera ganska bra om du får dessa att monteras så aggregatet inte ligger an mot något av husets konstruktion utan vilar på gummifötterna. Det finns olika hårdhet av dessa gummifötter köp den mjukare sorten. Det skall gå att klämma in nageln i gummit utan problem då har du hittat den mjuka sorten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.