1785 + moms men kanske dålig rabatt lista... ska kolla i morgon..

Vilken grossist handlar du hos???
 
2360kr hos elbutik.se. Vad får kunden sedan betala? Jag vill inte starta något påslagskrig utan är bara nyfiken på om elbutik är dyrare än vad elektrikern är! :D
 
Mikael_L
Skåpet jag pratar om är ett Garo, GIM 1-25, 2270000, jag upprepar bara ifall någon nu håller på och tittar på fel skåp.

2295:- på expressel.
3390:- på ahlsell i ordinariepris. 40% rabatt för min elektriker, vilket gav ca 2400:- fick jag i telefon veta. Dessa siffror lirar inte, någon uppgift är fel ... *hmmm*
Om han har dålig rabattsats eller inte kan ju jag inte bedöma. Hans firma går på sparlåga nu pga att han tagit anställning igen, så om rabatten är volymberoende kan det ju vara en orsak... :surprised:

sa3afc och r'en, bra priser, jag hör av mig när jag ska bygga nästa hus ... ;) :D

I princip bryr jag mig inte så väldans mycket över de sista hundringarna.

Jag är mer uppretad över bygglovsavgift på nästan 16000 för endast garage.
VA-anslutning på 140' :rolleyes:
 
E
brukar ni köpa bilrep mtrl på biltema å vill att
bilfirman skall montera det?
vda tror Ni att Ni får för svar på tex volvo?...........*L*

bygglovpriset är nog svårare förhandla om.......*L*
 
sa3afc och r'en, riktigt bra rabatter ni har.

Själv fickjag ge 1680 exkl = 2100 inkl moms när jag köpte mitt skåp.

Även jag kommer att vingla upp skåpet direkt för att slippa hyra in byggström till ockerpriser.

/L
 
Ja, när man jobbar på en ganska stor elfirma så har dom bra priser. Priset är från Storel. Vad som är priset ut till kund vet jag inte.
 
Mikael_L
Återigen, tack för hjälpen.
Beställningen blev bra, så vi saknade inget knepigt när det skulle göras i ordning iaf.

Strängt taget behövde vi endast bottenplattor, säkringshuvar och lite RK och en lite gulgrön slang (iom att det var EKLK till uttaget).

Det blev kabelgenomföring vid ingående kabel, förskruvning vid utgående och vid handskens ingång. Allt pga av det temporära arrangemanget så här i början. Skåpet kommer att flyttas lite hit och dit ibland.

Ett par bilder kan jag skicka med, efter strömmen vart påkopplad samt ett från insidan.


Om Johan Gunverth möjligtvis läser i det här forumet så måste jag nämna att det var en BLÅ Bosch sticksåg som fick äran att provköra de första Wh på vårt elabbonemang ... :)
 
  • elskap_inkoppl.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • elskap-insida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyfter denna tråd igen då jag har ett liknande ärende...

Bor nu i en sommarstuga på en tomt där vi nu i vår ska börja bygga ett lösvirkeshus. Just nu går det en luftledning in till huset som vi behöver ha ner för att kunna bygga huset.

Vi vill då sätta upp ett skåp precis som Mikael_L gjort men enligt elektrikern får vi inte sätta ett inbyggnadsskåp ute även om vi bygger ett bra ställ och riktigt "kapslar in den". Killen från e.on ville inte ens att vi skulle ha ett fasadskåp utan att vi skulle ha byggström tills bygget är klart fastän vi har ett befintligt abb.

Vad säger ni? Finns det nåt godkänt sätt att ha ett infällt skåp på en provisorisk ställning? Vi har ju sedan tänkt att flytta detta skåp till garaget när det är klart och vill då gärna inte ha ett utanpåliggande...
 
Bygg garaget först! :D

Allvarligt, det finns en del som löst det så. Men det kanske inte funkar praktiskt för er?
 
Snailman
på blocket säljs nya fasadmätarskåp garo hos www.el-jouren.se

25 Ampere 2270000 Pris 2150:- inkl moms inkl frakt
 
Redigerat:
Bygg en enkel & lagom stor väggstump och fäll in skåpet i så kanske de på eon mjuknar...
 
Jag brukar tipsa om att göra en liten verktygsbod på 2-3 m2 eller så. Det är ju en "permannent" byggnad och det finns inget som säger på vilken bygnad skåpet ska sitta
 
Elinstallatören skrev:
brukar ni köpa bilrep mtrl på biltema å vill att
bilfirman skall montera det?
vda tror Ni att Ni får för svar på tex volvo?...........*L*
En seriös bilverkstad som gillar sina kunder har inget problem med det. Mtrl framplockat och inget jobb att beställa... Om de klagar så betyder det antagligen att de har för höga marginaler på materielet. (Iofs köpte jag prylarna på Mekonomen men iallafall....)

Bara att ta betalt för utfört arbete...
 
PST skrev:
En seriös bilverkstad som gillar sina kunder har inget problem med det.
Jobbar som bilmek och vi gör helst inget med medhavda deler, men det är framförallt inte för att vi vill sälja delen själv utan det är för att OFTA kommer kunden med fel delar... Antar att det är därför elektriker inte vill att man köper delar till dem också... :rolleyes:
 
mats_o skrev:
Jag brukar tipsa om att göra en liten verktygsbod på 2-3 m2 eller så. Det är ju en "permannent" byggnad och det finns inget som säger på vilken bygnad skåpet ska sitta
Har ju iofs ett gammalt uthus som vi måste riva innan garagebygget. Kanske ska flytta det till en lämpligare plats på tomten och sätta det därpå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.