Hej jag ska renovera ett badrum och lägga in nya rör ifrån badrummet. Vad ska det vara för lutning för att det ska bli rätt fall i dom. Och räcker det med att ha 75mm i diameter på avluftningen? Vore tacksam för hjäp om detta.
 
På min gamla avloppsritning från -50 står det att avloppet skulle hålla en lutning av 1:50 vilket är 2cm per meter om jag inte missat något.
 
Normalt rekommenderas 110 rör för avluftning, men då jag bytte satt där klenare gjutjärnsrör. Det hade varit bökigt att få dit ett 110 så jag nöjde mig med 75rör, har det funkat hittills duger det nog även i framtiden.

Angående lutningen så tror jag normen är 1cm per meter, men enligt min röris så spelar det inte någon roll om lutningen ökas. Några säger att med för brant lutning så skulle vattnet rinna för fort och lämna skiten kvar, vilket då skulle leda till stopp. Detta är enligt min röris en vandrings myt och stämmer inte. Mina rör ligger med betydligt brantare lutning i källaren och har hittills funkat bra, men för säkerhets skull så satte jag en renslucka i var ände av den branta biten.

Tompa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.